Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
#525105
Hallå!

Det är som så att startspärren på V40'in aktiveras när jag ska vrida om nyckeln till "startläge". Får vrida om nyckeln helt 2-3 ggr, sen startar bilen utan problem. Är detta den berömda "barnsjukdomen", eller är det något annat såsom tändlåset eller nyckeln?

Vad jag förstått är barnsjukoden mest märkbar vid kyla, och det är ju inte så speciellt kallt nu...

Tacksam för tips och idéer. /Pontus
Användarvisningsbild
av MartinS
#525259
"barnsjukdomen" är ju undermålig spänning vilken avhjälps med ett relä. Men då startar den i 99% av fallen även om den indikerar att något är fel. Om du inte får igång bilen skulle jag gissa på något annat.

Får du några felkoder?

/Martin
av metalHJ
#525337
Det är just det att det inte händer någonting, startmotorn går inte runt. Idag sa sambon att hon fick försöka upp till 4-5 ggr innan startmotorn reagerade. Och vid de första försöken då startmotorn inte går runt, blinkar lampan för startspärren.

Nu när jag kom hem efter jobb och testade, startade den på första försöket. Det verkar alltså vara sporadiskt, ibland går det på första, ibland inte.

Motorlampan är tänd. Men har också haft problem med konstiga lambdavärden sen vintern, och lampan har vart tänd till och från trots att motorn gått som den ska (Men innan detta med startspärren dök upp har den vart släckt ett tag). Och eftersom att den tändes i direkt anslutning till att startspärren började strula i nuläget, kan det mycket väl finnas en felkod som rör problemet.
av metalHJ
#526128
Har haft bilen inne hos Volvo för att läsa av felkoder, där det framgick att det är kommunikationsfel med immobolizern - felaktig signal. Dom var inne på om det kunde bero på ett dåligt batteri då dom hävdade att de som satt inte var i bästa skick. Slängde i ett nytt batteri men problemet kvarstår, så lämnar tillbaks det nya imorrn och åker med bilen åter till Volvo. Själv tycker jag inte det befintliga batteriet skulle vara så dåligt.

Hur fungerar det här med immon, sitter det någon liten box som styr alltihop? Eller räcker det med att byta ut antennringen vid tändningen? Eller kan det bero på barnsjukdomen med dålig spänning i antennringen? Tips och trix för att lokalisera felet mottages gärna :)
av N0RBERG
#526160
Antennringen är den troliga orsaken. Kostar 274kr på volvo. Rätt trångt att komma åt att byta men går bra att göra själv. Dock så borde ju Volvo ha koll på detta om du nu haft inne bilen hos dom :???:
av metalHJ
#526164
Jo, men dom nämnde antennringen vid första samtalet. Men senare vid felsökningen, så trodde dom mera på batteriet. Vilket uppebarligen visade sig vara fel!

Själva bytet av antennringen skulle jag nog ordna själv, det tror jag. Men det jag funderat på är, måste inte nycklarna kodas om när man byter antennring?
av Uninium
#526210
metalHJ skrev:Jo, men dom nämnde antennringen vid första samtalet. Men senare vid felsökningen, så trodde dom mera på batteriet. Vilket uppebarligen visade sig vara fel!

Själva bytet av antennringen skulle jag nog ordna själv, det tror jag. Men det jag funderat på är, måste inte nycklarna kodas om när man byter antennring?
Nej man behöver inte koda om något,antennringen skickar bara vidare signalen.
av metalHJ
#526550
Har beställt ny antennring, kommer imorgon! Någon som bytt denna förut som har någon snabb enkel förklaring hur man går tillväga smidigast?
av metalHJ
#527436
Antennring bytt, var inte så knepigt som jag trodde. Hittils har det fungerat som det ska, men det gjorde det innan bytet också så nu återstår att se om bilen startar problemfritt de kommande dagarna. Tack hittils för alla svar!

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]