Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Britta
#450263
TYPISKT! Nu när lamporna till bilen är fixade så visar det sig att motorn troligtvis är igensotad. Har en gdi motor i min volvo, vilket är HEEEELT galet! Men nu är det som det är. Det jag starkt tvivlar på är kompetensen hos volvo när det gäller detta felet. När jag ringer till volvo i örebro så säger han jag pratar med att "det är inga problem, kom in med bilen imorgon så fixar vi det på några timmar". Och priset då? Jo det skulle kosta 1400kr! Ok, känner jag. Men när jag ringer samma verkstad igen bara dagar senare och pratar med en annan kille så vet inte han om dom på volvo ens kan hjälpa mig! Då ringer jag till volvo på annan ort och frågar samma sak där och dom kan hjälpa mig men det skulle kosta 14000kr!!!!!! Och när jag slutligen ringer en mitsubishi verkstad så ska dom ha mellan 5500-6000 kr för att sota ur den, eller rättare sagt blästra den med kokosnötter. Det som skiljer sig mellan alla dessa samt ett antal andra jag pratat med är om det överhuvudtaget går att åtgärda på ett bra långvarigt sätt OCH vad det kostar, alltså allt från lite över 1000kr-14000kr. Det riktigt tråkiga med detta är att jag nyss köpt bilen, begagnat visserligen, men jag har bara kört lite över 50 mil med den innan detta uppdagas. Och den var tyvärr dyr, för ålder och även för skick visade det sig. Finns det något JAG kan göra som är enklare och billigare??? Finns det någon som har erfarenhet av detta och tips att ge så vore jag evigt tacksam! GDI SUGER!
av N0RBERG
#450292
Har ingen egen erfarenhet av gdi motorn (tack och lov). Men testa googla på GDI + sot så får du nog upp en hel del. Finns nog inga enkla/billiga lösningar på problemet. Försök hitta en så billig verkstad som möjligt som kan utföra arbetet. Sen verkar det som att man måste köra dessa motorer ganska hårt för att minska igensotningstakten.
av Britta
#450745
Hmm, frågan är också om jag kan åka länge med detta? Kanske svårt att säga men generellt borde det väl gå att säga om det går att åka med detta en längre tid. Och undrar om vinterns kyla gör problemet värre?
av tokig
#450852
Har också TYVÄRR en GDI motor i min volvo men har inte haft några problem med igensotning ännu efter 20k mil. Hur långt har din bil gått och vilken årsmodell är det?

Tror att den kan ha en tendens att sota mer vid kallstarter? Motorvärmaren kan väl i så fall vara ett hett tips

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]