Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillen86
#324149
hejsan

Ha hört att det kan vara svårt att koppla till extra ljus till min v40. Tänkte höra om man kopplar lika till alla v40:or eller om det beror på lysena??

Ha fått detta tips på att koppla och vill veta om det stämmer??

30+ batteri -
87 Extraljus +
85 ena sladdenpå helljus lampan
86 andra sladden på helljus lampan

Är detta korrekt eller ha ni nå andra tips??
Användarvisningsbild
av Tomas88
#324158
Det beror på årsmodell. Är inte säker men tror det är mellan fas ett och två det skiljer.

Den vanligaste modellen på inkoppling är enl bilden nedan.

Bild


Men på de tidigare årsmodellerna (tror som sagt det är på fas ett) så är det kopplat så att helljuslampan får plus konstant och tänds av att den även får jord.
Alltså kan man inte koppla som vanligt...
Tror faktiskt att man ska koppla som du skriver i så fall.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#324173
Okej. Då har du en fas ett och kan troligtvis inte koppla enl bilden jag la upp.
Om jag nu fått rätt för mig om hur det funkar på fas ett så borde det gå koppla som du skriver, bara du tar rätt på plus och minus på helljuslampan.

Alltså mät i kontakten vilken sladd som är plus och vilken som är minus när helljuset är på.
- till 85
+ till 86


En fråga. Hade du tänkt ha en strömbrytare så att du kan stänga av x-ljusen i kupen?
av lillen86
#324285
Hejsan igen

Jag har en strömbrytare men har ingenstans att sätta den så jag blir nog utan strömbrytare =)
Tack så mycket för hjälpen =))
av Fredarp
#327460
Jag kopplade med ett hjälprelä som slog till när det fick minus på helljuslampan.
Den extra brytaren satte jag i facket under ratten iom att jag inte ville ha den synlig ( & så va de enkelt)
Användarvisningsbild
av Gustavsson89
#330678
Tja, jag har hittat ytterliggare ett problem med dessa underbara extraljus, Jag har precis kopplat dom enligt enligt mig rätt instruktioner, och det fungerar underbart.
Men det kom ett lite problem, när jag slår på parkeringslyset så börjar dom också lysa.
Inte för att det för min del spelar någon roll, det är bara besiktningen, men då rycker jag bara relät :P
Någon som har en lösning på detta problem ?
av volvo diesel
#331006
Gustavsson89 skrev:Tja, jag har hittat ytterliggare ett problem med dessa underbara extraljus, Jag har precis kopplat dom enligt enligt mig rätt instruktioner, och det fungerar underbart.
Men det kom ett lite problem, när jag slår på parkeringslyset så börjar dom också lysa.
Inte för att det för min del spelar någon roll, det är bara besiktningen, men då rycker jag bara relät :P
Någon som har en lösning på detta problem ?
Har du kopplat enligt "standard kopplingen" som är beskriven på bilden i inlägget från "Tomas88"
Jag misstänker att du har H4 lampor i din bil och att du har kopplat in dig på den kabel som blir "plus" när du slår på helljuset. Styrningen av ljuset i de tidiga S/V40 (fas1 med H4) är som tidigare skrivits minusstyrda. Alltså de har en konstant plus till det gemensamma stiftet på lampan och man jordar sedan de andra stiften beroende på om det är helljus eller halvljus.

Så här kopplade jag på min V40.

87 plus till extraljus
30 via säkring till batteri +
85 kopplas i hop med 30
86 kopplas som "styrjord" till den kabel som blir jord när man slår på helljus.

Annars kan man koppla enligt nedan
87 plus till extraljus
30 via säkring till batteri +
85 kopplas till ena helljuskabeln
86 kopplas till andra helljuskabeln
Användarvisningsbild
av Gustavsson89
#331236
Jag har en -98 så det är en fas 1.
Ok, men då ska jag pröva detta. Jag är fullständigt värdelös på el, men försöker man tillräckligt många gånger så. Får skriva ut det annars kommer jag aldrig ihåg det :P
det roligaste var att det var redan skarvat sen innan, yes tänkte jag, sen såg jag att det var skarvat på alla kablar. haha
Tack på förhand.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]