Sida 1 av 3

Koppla Extraljus?

Postat: ons 23 sep 2009, 21:39
av lillen86
hejsan

Ha hört att det kan vara svårt att koppla till extra ljus till min v40. Tänkte höra om man kopplar lika till alla v40:or eller om det beror på lysena??

Ha fått detta tips på att koppla och vill veta om det stämmer??

30+ batteri -
87 Extraljus +
85 ena sladdenpå helljus lampan
86 andra sladden på helljus lampan

Är detta korrekt eller ha ni nå andra tips??

Re: Koppla Extraljus?

Postat: ons 23 sep 2009, 22:09
av Tomas88
Det beror på årsmodell. Är inte säker men tror det är mellan fas ett och två det skiljer.

Den vanligaste modellen på inkoppling är enl bilden nedan.

Bild


Men på de tidigare årsmodellerna (tror som sagt det är på fas ett) så är det kopplat så att helljuslampan får plus konstant och tänds av att den även får jord.
Alltså kan man inte koppla som vanligt...
Tror faktiskt att man ska koppla som du skriver i så fall.

Re: Koppla Extraljus?

Postat: ons 23 sep 2009, 22:20
av lillen86
Oki jag har en årsmodell -98 1.8 motors är inte så haj på bilar så jag frågar mig alltid fram =)

Re: Koppla Extraljus?

Postat: ons 23 sep 2009, 22:41
av Tomas88
Okej. Då har du en fas ett och kan troligtvis inte koppla enl bilden jag la upp.
Om jag nu fått rätt för mig om hur det funkar på fas ett så borde det gå koppla som du skriver, bara du tar rätt på plus och minus på helljuslampan.

Alltså mät i kontakten vilken sladd som är plus och vilken som är minus när helljuset är på.
- till 85
+ till 86


En fråga. Hade du tänkt ha en strömbrytare så att du kan stänga av x-ljusen i kupen?

Re: Koppla Extraljus?

Postat: tor 24 sep 2009, 16:30
av lillen86
Hejsan igen

Jag har en strömbrytare men har ingenstans att sätta den så jag blir nog utan strömbrytare =)
Tack så mycket för hjälpen =))

Re: Koppla Extraljus?

Postat: sön 04 okt 2009, 12:16
av Fredarp
Jag kopplade med ett hjälprelä som slog till när det fick minus på helljuslampan.
Den extra brytaren satte jag i facket under ratten iom att jag inte ville ha den synlig ( & så va de enkelt)

Re: Koppla Extraljus?

Postat: tis 13 okt 2009, 21:11
av Gustavsson89
Tja, jag har hittat ytterliggare ett problem med dessa underbara extraljus, Jag har precis kopplat dom enligt enligt mig rätt instruktioner, och det fungerar underbart.
Men det kom ett lite problem, när jag slår på parkeringslyset så börjar dom också lysa.
Inte för att det för min del spelar någon roll, det är bara besiktningen, men då rycker jag bara relät :P
Någon som har en lösning på detta problem ?

Re: Koppla Extraljus?

Postat: ons 14 okt 2009, 18:04
av Fredarp
Var tog du Styrströmen?
Stift 85 eller 86

Re: Koppla Extraljus?

Postat: ons 14 okt 2009, 20:17
av volvo diesel
Gustavsson89 skrev:Tja, jag har hittat ytterliggare ett problem med dessa underbara extraljus, Jag har precis kopplat dom enligt enligt mig rätt instruktioner, och det fungerar underbart.
Men det kom ett lite problem, när jag slår på parkeringslyset så börjar dom också lysa.
Inte för att det för min del spelar någon roll, det är bara besiktningen, men då rycker jag bara relät :P
Någon som har en lösning på detta problem ?
Har du kopplat enligt "standard kopplingen" som är beskriven på bilden i inlägget från "Tomas88"
Jag misstänker att du har H4 lampor i din bil och att du har kopplat in dig på den kabel som blir "plus" när du slår på helljuset. Styrningen av ljuset i de tidiga S/V40 (fas1 med H4) är som tidigare skrivits minusstyrda. Alltså de har en konstant plus till det gemensamma stiftet på lampan och man jordar sedan de andra stiften beroende på om det är helljus eller halvljus.

Så här kopplade jag på min V40.

87 plus till extraljus
30 via säkring till batteri +
85 kopplas i hop med 30
86 kopplas som "styrjord" till den kabel som blir jord när man slår på helljus.

Annars kan man koppla enligt nedan
87 plus till extraljus
30 via säkring till batteri +
85 kopplas till ena helljuskabeln
86 kopplas till andra helljuskabeln

Re: Koppla Extraljus?

Postat: tor 15 okt 2009, 16:24
av Gustavsson89
Jag har en -98 så det är en fas 1.
Ok, men då ska jag pröva detta. Jag är fullständigt värdelös på el, men försöker man tillräckligt många gånger så. Får skriva ut det annars kommer jag aldrig ihåg det :P
det roligaste var att det var redan skarvat sen innan, yes tänkte jag, sen såg jag att det var skarvat på alla kablar. haha
Tack på förhand.