Tomas88 skrev:Bubbe skrev:
Sammankopplade i alla fall den röda kabeln som går till extraljusen med bilens blå/gula kabel.
På din beskrivning låter det ju som att du tar ström till extraljusen direkt från ordinarie helljus.
I så fall gör inte relät någon nytta och man bör absolut inte koppla så här eftersom att kablarna inte är dimensionerade efter detta.
Problemet med tidiga S/V40 är att de har minusstyrning och kan alltså inte kopplas som vanligt.
Titta lite längre upp i tråden så har jag skrivit hur man kopplar i så fall.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ad#p324173
Hej!
Tack. Jag har fått allt att fungera nu... Till viss del. Nu fungerar helljus tillsammans med extraljus - och det krämar på bra på de mörka vägarna. Parkeringsljuset fungerar bra separat och halvljuset likaså. Allt frid och fröjd.
MEN - när jag haft tändningen på (så att bara halvljusen aktiveras) och sedan stänger tändningen igen så tänds både halvljusen och extraljusen (mycket svagt). Jag måste således vrida på strömställaren för att de ska stängas.
Vrider till p-ljusläge och tillbaka till "vanligt halvljus" så slocknar det.
Det verkar som om något längs vägen säger till en dum kabel att "när Bubbe vrider av tändningen så ska du skicka -bara lite- ström till halvljusen, och du får så gärna svagt tända extraljusen också...".
Suck... Jag blir så trött på det här.
På mitt relä är det kopplat som följer:
30= Kabel till batteri (+) med säkring (20A) mellan.
86= Kabel till lamphusets helljuskabel (strömtjuv)
87= Ström UT TILL extraljusen.
85= Flatstift (dubbel) med två jordkablar; ena till extraljusen och andra till lamphusets jord.
Bifogar en bild på hur jag kopplat i lamphuset.
http://img412.imageshack.us/img412/7560 ... phuset.jpg
Och relä:
http://img96.imageshack.us/img96/1790/relaet.jpg
Fick tips på annat forum att jag ska jorda helljusets jordkabel i karossen (och inte den också till 85), men när jag gjorde det fungerade ingenting av extraljusen alls. :roll:
Help?