Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#317007
Bild

Volvo S40 och V40 började tillverkas hösten 1995.
Modellår 1996 till och med 2000 kallas fas ett. 2001 kom fas II som enl Volvo är uppdaterad på mer än 1800 punkter. 00 kallas även ibland fas 1,5 då vissa nya uppdateringar kom.
För att hitta info om utrustning och olika motorer så finns det en del att läsa på Volvos hemsida
Vill du läsa serviceprotokoll för S/V40 (och även några andra Volvomodeller), klicka här.

Svagheter
Om man jämför med övriga Volvomodeller så får ofta S/V 40 kritik för att de är mer rostkänsliga än övriga Volvomodeller.
I och med fas 2 (ev lite tidigare) så blev rostskyddet bättre.
Ställen som är känsliga för rost är:
- Runt grillen och i nederkant på motorhuven.
- Skärmkanter.
- Bakluckans nederkant på V40.

Kärvande handbromsmekanism på de bakre bromsoken är en svag punkt. Detta är svårt att reparera och leder oftast till att oken behöver bytas.

Felaktig hjulinställning: S/V40 har lite känsligare hjulinställning. Denna kan rubbas om man tex kör in i en trottoarkant eller kör oförsiktigt på en hålig väg.
Felaktig hjulinställning kan upptäckas genom att däcken är ojämnt slitna eller att de blir ”taggiga” (känns trögt att dra handen längs med däcket på ena hållet och lättare på andra. Fenomenet kallas ibland även fiskfjäll).

Växellåda: Liksom en del andra Volvomodeller drabbas S/V40 av att lamellerna på den ingående axeln till växellådan kärvar. Detta märks oftast när det är kallare ute på så vis att bilen blir mer trögväxlad. Det är vanligt att just ettan och backen är svår att få i då bilen står still med motorn igång. Känns det på samma sätt då bilen är avstängd är problemet troligtvis ett annat.
Ett annat vanligt fel som gör bilen trögväxlad är bussningarna till växelreglaget på M5P och M3P lådorna som sitter i följande bilar:
Fas1 med motorerna 1,6 1,8 och 2,0
Fas 1,5 (modellår 2000) och Fas2 med motorerna 1,6 och 1,8

GDI / 1,8i motorn Denna motor har ofta problem med den sotar igen och kräver noggrannare service.

Läckage i oljereturröret mellan turbo och oljetråg.

ECC: Lite olika fel på klimatanläggningen som är vanliga på S/V 40 är:
- Glapp i kablage.
- Kärvande spjällmotorer.
- Trasigt fläktmotstånd (även kallat resistor/transistor).
Kontrollera alltid att ACn kyler bra och att fläkten fungerar i alla lägen.

Nedan länkar jag till ett flertal trådar som tar upp köpråd gällande S40 och V40. Ser någon en tråd som skulle passa hit så PMa gärna mig så lägger jag till den.
Observera att infon i trådarna är inget jag har kontrollerat och tar inte heller ansvar för.

Köpråd - Volvo v40 1.8 -04

Köpråd Volvo V40 2,0T / T4

Råd om v40...

Behöver råd inför köp av V40

Råd angående S40

Råd vid eventuellt köp (V40 2,0T -04)

Köpråd s40 t4 98

1,8i Problemmotor eller inte?

Köpa V40 1,8i -98

Köpråd angående V40 diesel -03

v40 2.0t (Köpråd)

Köpråd S40 2.0T -01

Köpråd s40 2.0t

Köpråd Volvo v40 t4 -98 26000 mil?

Köpråd: missat en service

Köpråd Volvo S40 1.9D -01

Någon som har tips inför köp av V40??!!

Vill ha lite tips inför V40 köp

Volvo s40 bästa årsmodell?

Köpa V40 1,8i -98

Bästa Köp? 2,0T eller T4

S/V40 med 1,6 motorn?

S40 1.6 bra köp?

Köpråd V40 T4 03'a

Söker info om V40 *ev köp

Är det någon info du inte hittar i guiden eller i ovanstående trådar kan du alltid fråga i någon tråd eller om du inte hittar någon passande skapa en ny.

Har du synpunkter på, hittar några felaktigheter eller tycker att det är något viktigt som fattas i denna guiden så skicka gärna ett PM till mig eller annan moderator /admin så det kan rättas till.
Jag är ingen expert på S/V 40 så jag kan inte garantera att all info stämmer till 100%.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Länk till köpråd tillkommit.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]