Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcar
#308192
Vi har ett problem med vår Volvo S40 av ny modell. Temperaturmätaren för utomhus visar plötsligt fel och det kan skilja upp till 20 grader med verklig temperatur. Detta påverkar i sin tur AC:n som blåser ut mycket varmare luft än den temperatur man valt i klimatanläggningen. Det verkar vara glapp någonstans för stänger man av bilen och startar igen kan temperaturen vara rätt, eller något helt annat. Är det någon som känner igen detta problem? Vi har haft bilen inlämnad hos Bilia flera gånger, men aldrig fått det åtgärdat ordentligt. Tackar för hjälp!
#308595
troligen glapp/ärg i kontaktstycket mellan kaross och dörr .
du ser var kabelpaketeet går in i bilen från dörren , där innanför finns ett kontaktstycke
ta i sär spruta lite gott (5*56) eller liknande sätt ihop och ta isär ett ar gånger så ordar sig nog detta problem.
#1018125
Nyttjar tråden istället för att skapa en ny.

Jag blir lite kluven, sitter tempgivaren på Fas II s/v40 i backspegeln eller sitter de fram i spoilern?
Jag har en V40 fas II från -02

Samma problem, den visar ständigt 34-39 grader oavsätt utetemperatur vilket får mig att misstänka att givaren är sönder.
Hade gärna testat om det var glapp först men tänkte om det nu var så att givaren sitter fram i spoilern och inte i dörren så kanske inte kablaget sitter i dörren..

Var hittar jag det då eller har jag rört ihop det och pratar om olika givare?

I beskrivningen nedan beskrivs den sitta i spoilern och här tycks den sägas sitta i backspegeln?
http://www.x40nordic.com/tips/tips5010030.pdf

Mvh Anton
#1018126
Två helt olika bilar, din sitter i fronten. Tråden har startats i fel kategori, antagligen där missförståndet börjat, den bil TS skriver om är en S40N :wink:
#1021753
Allright men det verkar stämma bra överens med vad jag läst i andra trådar. Frågan är bara var jag beställer en ny och vad den heter. Googlat som en dåre men hittar ingen. Enda jag kan komma på är att plocka en på en skrot men är de billiga beställer jag hellre bara hem en ny. Någon som vet vad den heter? o var jag hittar den?
/A
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]