Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas67E
#1561045
Hej

Har en Volvo S40 1.8 årsmodell 2000

Databoxen skicka felkod 16 främre lambdasond.

Köpte en lambdasond av märket Denso utan kontakt, fick skarva alltså, men fungerade efter mätning . Efter byte var fortfarande felkod 16 kvar men den hade dessutom uppstått nya felkoder, 5C Evap ventil samt 17 adaptiv lambdareglering.

Efter byte av lambdasond går bilen konstigt då motorn nästan dör efter ett tag för att sedan varva upp. Den går hoppigt alltså.

Har hört mig för lite och jag får rådet att köpa en Bosch original lambdasond till min bil men hittar ej.

Enormt tacksam för hjälp och råd hur jag ska göra för att bilen ska gå bra och snarast tages emot.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561091
Har du nollat felkoderna ordentligt? Annars vet inte "systemet" att den är bytt.
Du har Mitsubishi GDI motor i den tror jag. Dom var bland tidigaste med direktinsprutad bensinmotor och det var en del problem (okunskap?) i början. Även VW/Audi var tidigt ute och hade problem. Men har du kört ända tills nu än nog "barnsjukdomarna" borta nu
av kviste
#1561697
Tog du bort minuspolen på batterit innan du bytte?
Nolla felkoder.
Notera även att en lambdasonds värden och sinusformade signaler inte är helt korrekta förens motorn är i arbetstemp.

Om jag inte missminner ger en lambdasond inte rätt värden förens avgastemp når nära 700-800 grader vilket kräver i princip en körcykel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561753
Om det nu är en Mitsubishi motor så använder dom Denso insprutning. Det är ett (på licens) tillverkat system från Bosch så en lambdasond från Denso kan nog vara en original lambdasond, även om det är utan kontakt (Bosch säljer sådana också)
En lambdasond blir varm och börjar fungera efter några 100 m till några km beroende på yttertemperatur. Däremot om man nollar felkoder och/eller tar bort en batteri kabel så kan det ta flera mil (en "kör cykel") innan boxarna är "inkörda" igen, därför kan det ta ibland ganska lång tid innan felkoden kommer tillbaka om inte felet är fixat. Dock måste alltid felkoder nollas, annars går bilen i ett "fel säkert" läge och fungerar då inte "optimalt"

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]