Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kviste
#1560264
Tjenare,

Volvo V40 -04 (B4204 T3)

Ska inom en snar framtid (nästa vecka) byta drev och packboxar på avgassidan. Aldrig gjort detta innan men har inte tummen mitt i handen så borde gå vägen tycker jag.

Till min fråga; Kan man på något vis få tag i VIDAS reparationsmanual för just detta arbete? Kommer komma förberedd till detta jobbet då jag bara har en helg på mig att låna ett garage. Hade vart skönt att ha med sig papper man kan följa.

Mvh
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1560273
Jag har gjort detta jobb på två stycken V50 2.4 och ett verktyg behövs för att hålla emot avgaskamaxeln både när centrumbulten lossas och dras åt. Likaså håller detta verktyg ordning på insugskamaxelns inställning. Jag köpte detta verktyg från https://verktygsboden.se/garage-verksta ... Vm9sdm8%3D tyvärr har det blivit dyrt...
I Haynes handbok för S40/V40 (nr. 3585) beskrivs hur man kan tillverka ett verktyg av plattjärn samt även hur jobbet utföres.
/Hasse
av kviste
#1560274
Har redan beställt ett för att låsa kammarna, tack för omtanken! Jag får plugga och kolla videos tills det är dags. Tar med mig Haynes boken och får köra enligt den och hoppas på det bästa. Annars kommer det en annons för donatormotor.

Mvh
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]