Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lsun
#1555057
Hallå!

Ett märkligt fel har dykt upp på en gubbkörd s40 jag tog över för en tid sedan.

Lite snabb info så har den rullat 18k mil och sedan jag tog över den har jag plockat bort dpf & egr delete.

Nu till historien, här i dagarna har jag märkt hur den sakta blivit trögare på startmotorn och jag har nämt till sambon att jag tror att batteriet börjar vara på sista versen så det är dags för ett nytt. Så då kom dagen då jag tänkte åka och köpa det nya och märker påväg dit att bilen börjar rycka , och då menar jag inte som att den får för lite bränsle eller att den ”huttrar” utan det är som att du skulle vrida av nyckeln och alla 4 burkar stannar i 0.5sec och sen kommer den tillbaka.

Detta hände påväg till köpet av nya batteriet 7-8 gånger så jag höll igång bilen och köpte det nya och för att va säker så laddade jag det nya batteriet hemma innan jag sen gick ut och stoppa i det. Jag tänkte att jag provar starta den med det nya varta batteriet som hade 5amp mer och bättre kallstart ström. Till min förvåning så startar den lika trögt , dvs kämpar för att dra runt startmotorn men den startar tillslut ! Men då jag åker iväg så dör den då jah frikooplar och får gnugga ett bra tag tills den startar. Efter den går igång så hugger den till 1 gång när jag kör. Ska även sägas att när jag kommer förbi första varvet på starten så gnuggar den som att det finns gott med ström efter ett tag.

Ännu en grej värt att nämna är att startmotorn i början då jag tog över bilen då den hade stått mycket kunde ”missa” och spinna fritt. Men vred man av och tog om så funka det kanon. Den har varit väldigt lättstartad tidigare.

Så här står man..
Jag vet att folk kommer säga byt startmotor och det är absolut något som kan spöka med den tröga starten trots bra batteri.
Men varför hugger och dör bilen för att sedan bli sbårrstartad?
Jag bryr mig mindre om svårstarten och undrar mer om varför den hugger? Är det något el releaterat? Någon dålig jord som får annat att spöka? Om det är dålig jord kan det medföra att den hugger? Det känns som sagt inte som att den svälter på diesel utan el relaterade hugg… typ som att den blir totalt strömlös..

Har försökt leta på diverse forum och trådar men blir inte klok , varför skulle startmotorn ha ett samband med att den vill dö sen? Är det en slump att jag har startproblem samtidigt som ett dåligt dieselfilter? Känns för otroligt , eller kan det vara någon här som vet något om elen och vanliga problem som uppstår med dålig jord eller dylikt.


Tacksam för svar!!

Vart en lång tråd ber om ursäkt
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]