Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
#1237093
Köpt en en S40 2002.
Har lite frågor om den.
1:På radion står det bara OFF och jag tror dom testat nån kod tre gånger så radion låst sig, vad finns det nåt att göra ? Om man köper en på skroten är det bara att koppla in den isåfall?
2:Det finns bara en nyckel och en låsdosa, är det sån där kodad nyckel eller går det bara att gå till en nyckelmakare och göra en ny?
3: Går det att få en till låsdosa på nåt sätt?
4: När jag bromsar så känns det lite som pedalen pulserar, läst att det kan vara rostiga eller skeva skivor?

Tack på förhand Jonny
Användarvisningsbild
av svergie2
#1237255
Radion ska lösa sig själv om jag inte minns fel. Två timmar ska den stå på off innan den låser upp sig igen.

Kodad nyckel, ja.

Fjärrdosa kostar några tusenlappar hos Volvo.

Ut och bromsa ordentligt på ex motorväg (ABS-bromsa) några gånger och se ifall det försvinner. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237263
svergie2 skrev:Radion ska lösa sig själv om jag inte minns fel. Två timmar ska den stå på off innan den låser upp sig igen.
Ja, men du måste ändå ha tillgång till radions kod efter det väl?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1237313
SvenB skrev:
svergie2 skrev:Radion ska lösa sig själv om jag inte minns fel. Två timmar ska den stå på off innan den låser upp sig igen.
Ja, men du måste ändå ha tillgång till radions kod efter det väl?
Yes

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av jonny692
#1237393
svergie2 skrev:Radion ska lösa sig själv om jag inte minns fel. Två timmar ska den stå på off innan den låser upp sig igen.

Kodad nyckel, ja.

Fjärrdosa kostar några tusenlappar hos Volvo.

Ut och bromsa ordentligt på ex motorväg (ABS-bromsa) några gånger och se ifall det försvinner. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Får kolla om jag hittar koden i bilen ifall förra ägarna skrivit ner den nånstans då, annars kan man få den av volvo?
en ny nyckel hos Volvo kostar ungefär som dosan eller?
Ska ut och bromsa lite och se om det hjälper, annars är det byta skivor och belägg som gäller?
av Rådlös
#1237614
16 år gammal radio. Har du otur så säger Volvo att radion är för gammal. Då kan du nog få hjälp på en fristående bilradiofirma i stället. Erbjud dig att visa leg så dom inte behöver tvivla på att det är du som är bilägaren.
Användarvisningsbild
av jonny692
#1237742
Rådlös skrev:16 år gammal radio. Har du otur så säger Volvo att radion är för gammal. Då kan du nog få hjälp på en fristående bilradiofirma i stället. Erbjud dig att visa leg så dom inte behöver tvivla på att det är du som är bilägaren.
Har mailat Volvo och väntar på svar.
På bildelsbasen så säljer dom radio för ca 500-1000 :- men på många står det "ej kod" ?
Är det att dom inte har koden eller att det inte behövs kod?
Behöver man knappa in koden så fort radion vart strömlös ?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1237790
jonny692 skrev:
Rådlös skrev:16 år gammal radio. Har du otur så säger Volvo att radion är för gammal. Då kan du nog få hjälp på en fristående bilradiofirma i stället. Erbjud dig att visa leg så dom inte behöver tvivla på att det är du som är bilägaren.
Har mailat Volvo och väntar på svar.
På bildelsbasen så säljer dom radio för ca 500-1000 :- men på många står det "ej kod" ?
Är det att dom inte har koden eller att det inte behövs kod?
Behöver man knappa in koden så fort radion vart strömlös ?
Ja det behöver du.
Skakar ratten när du bromsar, skivor spruckna i mellan flänsarna, byta båda, känns det som att ABS:en går in, pulsande pedal är det
en ABS avläsnings ring som sitter på drivaxeln som är sprucken, kuggring som ABS sensorn avläser, man kan svetsa den genom att göra rent
från rost och klämma i hop den med en slangklämma så att sprickan går i hop och sätta några svets punkter på ring och axel, har provat funkar utmärkt, slippa riva allt och sätta dit en ny ring, lycka till!! :-O)
Användarvisningsbild
av jonny692
#1237851
andersbe skrev:
jonny692 skrev:
Rådlös skrev:16 år gammal radio. Har du otur så säger Volvo att radion är för gammal. Då kan du nog få hjälp på en fristående bilradiofirma i stället. Erbjud dig att visa leg så dom inte behöver tvivla på att det är du som är bilägaren.
Har mailat Volvo och väntar på svar.
På bildelsbasen så säljer dom radio för ca 500-1000 :- men på många står det "ej kod" ?
Är det att dom inte har koden eller att det inte behövs kod?
Behöver man knappa in koden så fort radion vart strömlös ?
Ja det behöver du.
Skakar ratten när du bromsar, skivor spruckna i mellan flänsarna, byta båda, känns det som att ABS:en går in, pulsande pedal är det
en ABS avläsnings ring som sitter på drivaxeln som är sprucken, kuggring som ABS sensorn avläser, man kan svetsa den genom att göra rent
från rost och klämma i hop den med en slangklämma så att sprickan går i hop och sätta några svets punkter på ring och axel, har provat funkar utmärkt, slippa riva allt och sätta dit en ny ring, lycka till!! :-O)
Nä jag känner inget alls i ratten.
Jag tycker inte det känns som ABS går in, när ja bromsar vid halt underlag så känner man direkt att ABS går in men nu när jag bromsar lugnt så känns det mindre och pulserande och inte så "hackigt" som när ABS går i.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1237863
Nä jag känner inget alls i ratten.
Jag tycker inte det känns som ABS går in, när ja bromsar vid halt underlag så känner man direkt att ABS går in men nu när jag bromsar lugnt så känns det mindre och pulserande och inte så "hackigt" som när ABS går i.[/quote]

När bilen står en längre tid bildas det rost runt klossarna och orsakar o-jämnhet = pulsar, är det allvarlig behöver man svarva skivorna
0.1-0.2mm, brukar förövrigt försvinna efter ett antal bromsningar.
Tips :idea: , byta bromsoljan var 3-dje år, bildar kondens vid bromsoken som gör att kolvarna börjar rosta, finns mätare för detta,fukt. :-)-)

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]