Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230250
Hej, jag har haft lite strul med min Volvo v40 02/03 1.6liters bensin.

För någon vecka sedan började det missljuda från motorn.

Ljudet låter exakt såhär och precis som i filmklippet är det mer markant när bilen är varm.
Vid gaspådrag är ljudet ihållande. På tomgång "pulserande".

Motorlampan tändes, så jag lämnade in den, lagom till jag var framme vid verkstaden slocknade motorlampan. Verkstadsmannen menade på att han därför inte kunde läsa några felkoder.

Jag förklarade min teori om att jag trodde det hade samband med VVTn, hoppades att det var senoiden och inte drevet. Det är inte helt otroligt att det sitter skit någonstans på vägen. Han föreslog en motortvätt och lite filterbyte. Han hade av senoiden och blåste ur den utan resultat. Kopplade inte in och ur och hittade ingen felkod.

Jag hade förra vintern dålig olja pga korta körningar. det bildades lite skum på stickan och "klägg" i motorlocket, inget som syntes på oljan överlag och inga nivåer som gått ned eller upp på kylarvätska etc. min gamla trogna bilmek som tyvärr gått i pension nu :cry: sade då att det var kondens pga korta körningar och inget konstigt, troligen inte något som läcker vid topplock eller liknande. Vi bytte olja och diverse filter i samband med service, rengjorde vevhusvent etc. Allt var frid o fröjd fram till nu när den började låta som i klippet ovan. Nye meken som ersatt min pensionerade, kunde inte läsa några felkoder skumt? lampan var tänd 1h innan jag lämnade in den.

Eftersom det ändå var ny mek tänkte jag jag lika gärna kan byta till en jag fått rekomenderad av en vän och som inte ligger i min gamla hemstad 5 mil bort. Nya meken konstaterade också att motorlampan tänds i tid och otid, att den låter som den gör samt fick ut felkoden 0F (insugningslufttemperaturgivare). Fick även motornummer B4164S2.

Han påpekade att en ny orginaldel var dyr och att jag gott kunde köra vidare med missljudet eftersom han inte var säker på att det skulle hjälpa med ett byte. Jag själv har hela tiden varit helt inne på VVTn eftersom ljudet stämmer så bra med klippet och andra beskrivningar.

Jag har precis lyckats besiktiga bilen, motorlampan var släkt, de kopplade ej in datorn heller. Den hade då lite höga avgasvärden på de "låga" om jag inte mins fel? Den flög igenom utan anmärkning och nu när den är besiktigad kan jag antingen byta LLM som nya meken föreslog, (antar det är LLM som är insugningslufttemperaturgivare) Han drog den slutsatsen iaf.

Tidigare har jag inte velat koppla in och ur grejor eftersom jag inte ville störa felkoderna som jag i min egen fantasi trodde loggades i bilen. Nu när den är besiktigad och jag fått ut en felkod på varför motorlampan tänds till o från kanske det är läge att felsöka sig framåt samt skönt att veta vad den varnar för då jag ändå bara kör vidare. Jag upplever att den drar mer bränsle dock närmare litern tidigare har det legat runt 0,75.

FELSÖKNING:
Rekomenderas urkoppling av senoiden som de tipsar om i klippet? kommer motorlampan att tändas då? Kan jag isåfall släcka den genom att koppla ur batteriet? Kan något annat strula om jag kopplar ur det? Tappar radio etc?

Är det troligt att min beskrivning ovan hänge ihop med LLM? jag försår såklart att luft, bränsle temperaturer, etc måste stämma och att motorn måste ha rätt info för att fundera fullt ut. Hänger ihop gör det sannolikt men är det troligt att det är det som är problemet? Hur hade ni attakerat det?

Om jag ska plocka ut en LLM från GDS skrot hur viktigt är det att motormodellen är exakt samma? hittar andra motornummer på 1.6liters bensinare i samma åldersintervall. Enklast är väl att ta loss min egen o bara köpa en med samma nummer?

Ja nu blev det en hel roman men det är lika bra o få ner den info som finns det brukar komma 100 följdfrågor och några hoppas jag på även nu :)
/Anton
#1230496
VVT-drevet, inte solenoiden. Dra ur solenoidkontakten och ljudet tystnar. Motorlampan ljuser.
Nej, lampan släcks inte om du kopplar bort batteriet.
Min Volvo har samma fel och drar inte mer bränsle.
En liter pr. mil är mycket. -Kör du stenhårdt?
#1230522
Ditt svar går emot vad jag läst tidigare, om jag kopplat bort senoiden och ljudet tystnar ör det väl inte drevet?

Nej jag kör knte jättehårt, tvärt om. 0,9 kanske den drar, det ör iaf mer än innan.

Eftersom min motormans knte lyser i dagsläget ör jag inte intresserad av att ha den lysande hela tiden. Koppla ur och i den skulle höra att den inte släcks sedan? Märker inte bilen efter några mil att den är återkopplad igen? När min lampa tänds släcks den efter några mil igen vid omstart.

Du kör bara vidare? Sprängde det inte skadar bilen mer kan jag görs det med men är inte så sugen om det riskerar att förstöra mer. /A
#1231066
90% av dom trådar jag har läst säger att oljudet kommer från VVT-drevet.
Solenoiden ger bara oljetryck till VVT-drevet. Oljudet kommer av att drevet är slitet inuti och att det inte länger rör sig så som solenoiden försöker få den att göra. Den lever sitt eget liv m.a.o.
Om du kopplar bort solenoiden så låser drevet sig i sin neutralposition och stannar där. Bättre än att VVT-drevet svajar lite hit och så lite dit. Jag föredrar en kamvinkel som är konstant i stället för en svajig kamvinkel.
Jag har läst sida upp och sida ned på forumer och har bara sett ett fall där VVT-drevet har gått i bitar.
Jag fixar mitt til våren. Nu är det ned til -40 grader . . . . . har ingen garage.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]