Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OttO37
#1228579
Tjenare bilmekare.

Har fått ett konstigt fel med min volvo v40 98:a .. Var ute en sväng igår med bilen och på väg hem så stannade jag till vid affären för att handla lite mat..
Bilen gick hur bra som helst då jag kom fram till affären och parkerade där. Kommer ut från affären och slår mig ner i bilen. Ska ta o starta så händer det nada då jag vrider på nyckeln , alla lampor i instrumentpanelen fungerar som de ska , men inte ens ett klick från startmotorn utan halvljuset slocknar till. Bilen startar då man sätter mejsel mellan solinoiden och plus på startmotorn.

Vad kan felet vara, nåt relä eller vad. Är i behov a bilen då jag åker en del till Sverige samt även här i Finland åker jag en del.

OttO
av emtor
#1228712
Solenoiden får altså ström hvlcket betyder att reläet är OK. Samma sak med tändningslåset, den funkar också.
Felet är att solenoiden inte slår inn. Ta bort dekselet på startmotorn och slå på den med en hammare.
Om det inte funkar så skaffa en ny startmotor. Hade samma symptom på min Volvo, vred nyckelen och inget ljud från solenoiden och ljusen släcktes. Fram med hammaren. Har funkat senn dess.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1228737
OttO37 skrev:Tjenare bilmekare.

Har fått ett konstigt fel med min volvo v40 98:a .. Var ute en sväng igår med bilen och på väg hem så stannade jag till vid affären för att handla lite mat..
Bilen gick hur bra som helst då jag kom fram till affären och parkerade där. Kommer ut från affären och slår mig ner i bilen. Ska ta o starta så händer det nada då jag vrider på nyckeln , alla lampor i instrumentpanelen fungerar som de ska , men inte ens ett klick från startmotorn utan halvljuset slocknar till. Bilen startar då man sätter mejsel mellan solinoiden och plus på startmotorn.

Vad kan felet vara, nåt relä eller vad. Är i behov a bilen då jag åker en del till Sverige samt även här i Finland åker jag en del.

OttO
Kan även uppkomma om man har lösa kabelskor på/till batteriet = Dålig kontakt får inte behövlig ström,
Kolla så dom sitter riktigt fast! :-O)
av klacken
#1228757
Startar ju när han sätter mejseln mellan så ström finns men solenoiden får ingen ström
Användarvisningsbild
av vetten
#1228760
Oxid är ju elektronikens fiende nummer ett, när det blir fruktigt ute så blir det gärna värre kolla kontaktstift och jordflätornas kontaktytor gör ordentligt rent så kan felet lösa sej, stiftet till styrströmmen till startmotorn brukar ju oftast sitta granska oskyddat.
av OttO37
#1228769
Okej .. Här var de många svar .. Ska kolla de med oxiden på stiftet till startmotorn ,, bytte startmotorn ifjol då den gamla bara dog när jag var hos en kompis

Får ta o kolla detta imorgon då det är lite för mörkt o vara ute o skruva bil nu :P
av OttO37
#1228864
vetten skrev:Oxid är ju elektronikens fiende nummer ett, när det blir fruktigt ute så blir det gärna värre kolla kontaktstift och jordflätornas kontaktytor gör ordentligt rent så kan felet lösa sej, stiftet till styrströmmen till startmotorn brukar ju oftast sitta granska oskyddat.
Va ut nyss o kollade , hade loss stiftet för solinoiden o där var det ärgat , så de vart rengjort o nersprayat med elektronikspray... Sen kolla jag vid jordpunkterna med o där såg det bra ut fast va lika där med elektroniksprayen... Nu startar bilen på en gång..

Tack så mycket för dessa tips , de är värt mycket för mig
Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]