Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandV40
#1223769
Min bil är en Volvo V40, 2.0 -04 Manuell, 19000 mil

Till min fasa har jag nu upptäckt vad jag skulle tro är olja i kylvattnet. Detta bådar inte gott.
Detta upptäcktes igår kväll och samtidigt kollade jag även motoroljan och då det var mörkt ute så såg jag inte så bra, men motoroljan såg ljusare ut .
Ska kolla detta senare idag.

Jag har förstås googlat och försökt fått fram ett svar och det skrivs både om topplockspackning, sprucket topplock och motorblockspackning etc etc.
Bilen går otroligt bra och jag är nöjd till tusen hur den går. Inga problem där. Läser att om en topplockspackning gått så går förstås bilen sämre?
Jag åkte nyligen till Stockholm och det blev ca 40 mil totalt och bilen gick som den skulle. Har inte märkt av nåt fel varken vid körning eller när den ska startas.

Synpunkter?
av masqu
#1223770
sandV40 skrev:Min bil är en Volvo V40, 2.0 -04 Manuell, 19000 mil

Till min fasa har jag nu upptäckt vad jag skulle tro är olja i kylvattnet. Detta bådar inte gott.
Detta upptäcktes igår kväll och samtidigt kollade jag även motoroljan och då det var mörkt ute så såg jag inte så bra, men motoroljan såg ljusare ut .
Ska kolla detta senare idag.

Jag har förstås googlat och försökt fått fram ett svar och det skrivs både om topplockspackning, sprucket topplock och motorblockspackning etc etc.
Bilen går otroligt bra och jag är nöjd till tusen hur den går. Inga problem där. Läser att om en topplockspackning gått så går förstås bilen sämre?
Jag åkte nyligen till Stockholm och det blev ca 40 mil totalt och bilen gick som den skulle. Har inte märkt av nåt fel varken vid körning eller när den ska startas.

Synpunkter?
Rycker den nåt eller

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av sandV40
#1223818
masqu skrev:okej gör det kan vara nå med blocket eller packningen
Sorry, men läste fel på ditt förra meddelande...trodde du skrev ryker, men det var rycker..stor skillnad.
Nä..den rycker ingenting...går fint som fan i motorn.
av sandV40
#1223820
Jag googlar vidare och läser om man har fått läckage i block eller liknande så kan man prova med Kemisk Motorsvets. Det ska tydligen kunna täta permanenta sprickor i cylinderblock etc. Någon som har erfarenhet av detta?
Nu är jag ännu inte säker på vad som felar på min bil men det skadar ju inte att kolla upp sånt här iaf.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1223821
Min topplockspackning kunde vara bättre den med, blir av med kylarvätska och bilen vitryker, går dock fortfarande som en klocka (peppar, peppar). Tror du skulle behöva göra ett kompressionsprov på verkstad för att se om det är packningen som är skrot. Kostar förmodligen mer än det smakar att byta denna tyvärr. :(

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av masqu
#1223899
svergie2 skrev:Min topplockspackning kunde vara bättre den med, blir av med kylarvätska och bilen vitryker, går dock fortfarande som en klocka (peppar, peppar). Tror du skulle behöva göra ett kompressionsprov på verkstad för att se om det är packningen som är skrot. Kostar förmodligen mer än det smakar att byta denna tyvärr. :(

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
det kan vara så att vevhusvent är igentäppt med för min har samma symtom men försvinner inte vatten nu heller så
av sandV40
#1223920
Har fått ett utlåtande nu om bilen (en bekant) . Han tyckte inte det var nåt fel...bara tuta och köra.
Skönt att höra. Hoppas nu bara han har rätt. :)

Tack för eran feedback iaf.
Jag återkommer säkert igen framöver med nåt annat :)
av masqu
#1223921
sandV40 skrev:Har fått ett utlåtande nu om bilen (en bekant) . Han tyckte inte det var nåt fel...bara tuta och köra.
Skönt att höra. Hoppas nu bara han har rätt. :)

Tack för eran feedback iaf.
Jag återkommer säkert igen framöver med nåt annat :)
Det är bra jag tror så länge det inte försvinner vatten så är det lungt läste nån stans att det kan bli konstens i motorn på Volvo

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]