Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vilhelmsson
#1223349
Hejsan, har precis införskaffat mig en V40 -02 med ett litet bekymmer.
Ibland när bilen står på tomgång så kan varvtalet öka upp till 2000rpm. Detsamma om jag är ute och kör och trycker ner kopplingen, då kan den också öka till runt 2000rpm.
Vattentempsensorn lever sitt eget lilla liv och jag har märkt, (om jag nu inte inbillar mig), att detta endast händer när tempmätaren är i botten, alltså inte när den väl "fungerar".

Kan tempsensor ha något med detta att göra?
Jag har kontrollerat tomgångsventil och den ser helt ny ut. (Förmodligen verkstad som försökt felsöka och bytt till ny del)

Jag har även mina aningar mot spjällägesgivaren. (TPS)
Kan man byta den rakt av?
Behövs den kalibreras eller justeras på något sätt om man installerar en ny?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 vilhelmsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1223414
vilhelmsson skrev:Hejsan, har precis införskaffat mig en V40 -02 med ett litet bekymmer.
Ibland när bilen står på tomgång så kan varvtalet öka upp till 2000rpm. Detsamma om jag är ute och kör och trycker ner kopplingen, då kan den också öka till runt 2000rpm.
Vattentempsensorn lever sitt eget lilla liv och jag har märkt, (om jag nu inte inbillar mig), att detta endast händer när tempmätaren är i botten, alltså inte när den väl "fungerar".

Kan tempsensor ha något med detta att göra?
Jag har kontrollerat tomgångsventil och den ser helt ny ut. (Förmodligen verkstad som försökt felsöka och bytt till ny del)

Jag har även mina aningar mot spjällägesgivaren. (TPS)
Kan man byta den rakt av?
Behövs den kalibreras eller justeras på något sätt om man installerar en ny?

Tack på förhand!
TPS:en är bara att byta, trångt!
Du bör kolla alla slangar, vakuum slangar, böj dom och se om det är sprickor, byta!(Bromsservo-slang) :-)-)
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]