Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223005
Har försökt söka på forumet men hittar inget som passar in.
På S40 -04 med ECC så får jag inte luftströmmen att blåsa med någon kraft mot framrutan.
Har rengjort filtret och det blåser bra ur andra munstycken.
Kollat att reglermotorn på vänstersidan ovanför gaspedalen typ rör sig som den ska och att armen är i sitt yttersta läge, har haft loss armen också.
Finns det någon mer reglermotor, hittade en rakt under stereon till höger men den verkar vara för att skifta mellan inneluft/uteluft eller något sådant.
Någon som har en bra bild på hur värmepaketet ser ut?
#1223186
Har precis samma fel på min ny inköpta V40 -04
Jag kan även tillägga att det är dålig kupévärme i min.

Åkte 40 mil igår med familjen och det blir aldrig riktigt varmt under hela resan.
Det är inte skitkallt utan det kommer bara ut lite ljummen luft.

Jag har som man ska alltid AC påslagen. Kan nämna att igår när jag ändrade från Defrost läge till
läget för värme vid fötterna så slogs automatiskt AC av. Går jag tillbaka till Defrost gick AC igång igen.
I defrost läge kan jag ej slå av AC....jäkligt mysko.

Ursäkta att jag stal din tråd men vi kan väl se om nån har svar åt oss för våra problem.
#1223195
sandV40 skrev:Har precis samma fel på min ny inköpta V40 -04
Jag kan även tillägga att det är dålig kupévärme i min.

Åkte 40 mil igår med familjen och det blir aldrig riktigt varmt under hela resan.
Det är inte skitkallt utan det kommer bara ut lite ljummen luft.

Jag har som man ska alltid AC påslagen. Kan nämna att igår när jag ändrade från Defrost läge till
läget för värme vid fötterna så slogs automatiskt AC av. Går jag tillbaka till Defrost gick AC igång igen.
I defrost läge kan jag ej slå av AC....jäkligt mysko.

Ursäkta att jag stal din tråd men vi kan väl se om nån har svar åt oss för våra problem.
Går motorn upp i temperatur som den ska? Har du tillräckligt med kylarvätska? Ang AC så verkar det bli så som du beskriver när man har stängt av AC. Prova sätt Igång AC när du har reglaget på auto och se ifall det gör någon skillnad. Gick ut i bilen och filmade lite.



Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
#1223252
[/quote]Går motorn upp i temperatur som den ska? Har du tillräckligt med kylarvätska? Ang AC så verkar det bli så som du beskriver när man har stängt av AC. Prova sätt Igång AC när du har reglaget på auto och se ifall det gör någon skillnad. Gick ut i bilen och filmade lite.



Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk[/quote]

Tack för din video. Har för mig att min beter sig lika, ska kolla upp det senare.
Har kollat på min nu angående både dålig värme och dåligt med luft mot vindrutan.
Drar jag på fullt på fläkten märker jag att det funkar bättre med luft upp mot vindrutan i defrost läge och samma resultat med Auto inställning på fläkten.
Värmen däremot kunde ha varit bättre. Körde med bilen så det blev varm och kom upp i ca 50% på tempmätaren, däremot sjunker det när jag kör med bilen. Har sett i kylvätskebehållaren att det går i lite till, står strax över Mininum strecket. Fyller på detta imorgon och gör ett test.
Kanske fixar sig allting efter det. Skulle det däremot fortsätta vara dålig värme får jag nog kolla upp termostaten.
#1223337
sandV40 skrev:Har precis samma fel på min ny inköpta V40 -04
Jag kan även tillägga att det är dålig kupévärme i min.

Åkte 40 mil igår med familjen och det blir aldrig riktigt varmt under hela resan.
Det är inte skitkallt utan det kommer bara ut lite ljummen luft.

Jag har som man ska alltid AC påslagen. Kan nämna att igår när jag ändrade från Defrost läge till
läget för värme vid fötterna så slogs automatiskt AC av. Går jag tillbaka till Defrost gick AC igång igen.
I defrost läge kan jag ej slå av AC....jäkligt mysko.

Ursäkta att jag stal din tråd men vi kan väl se om nån har svar åt oss för våra problem.
Spola rent kupé värmeelementet brukar slagga igen, låssa slangar inne från motorrummet till element.
Har du tillgång till tryckluft!, fyll elementet med vatten pressa ut vatten med tryckluft, göres ett par gånger. :-)-)
(Kan hända du får ha tändning på och reglage på full värme, ventil öppnar)
Senast redigerad av 2 andersbe, redigerad totalt 0 gång.
#1223339
sandV40 skrev:
Går motorn upp i temperatur som den ska? Har du tillräckligt med kylarvätska? Ang AC så verkar det bli så som du beskriver när man har stängt av AC. Prova sätt Igång AC när du har reglaget på auto och se ifall det gör någon skillnad. Gick ut i bilen och filmade lite.



Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk[/quote]

Tack för din video. Har för mig att min beter sig lika, ska kolla upp det senare.
Har kollat på min nu angående både dålig värme och dåligt med luft mot vindrutan.
Drar jag på fullt på fläkten märker jag att det funkar bättre med luft upp mot vindrutan i defrost läge och samma resultat med Auto inställning på fläkten.
Värmen däremot kunde ha varit bättre. Körde med bilen så det blev varm och kom upp i ca 50% på tempmätaren, däremot sjunker det när jag kör med bilen. Har sett i kylvätskebehållaren att det går i lite till, står strax över Mininum strecket. Fyller på detta imorgon och gör ett test.
Kanske fixar sig allting efter det. Skulle det däremot fortsätta vara dålig värme får jag nog kolla upp termostaten.[/quote]Du kan även ha luft känns toppen på motorn varm

Skickat från min D6503 via Tapatalk
#1223363
sandV40 skrev:
Tack för din video. Har för mig att min beter sig lika, ska kolla upp det senare.
Har kollat på min nu angående både dålig värme och dåligt med luft mot vindrutan.
Drar jag på fullt på fläkten märker jag att det funkar bättre med luft upp mot vindrutan i defrost läge och samma resultat med Auto inställning på fläkten.
Värmen däremot kunde ha varit bättre. Körde med bilen så det blev varm och kom upp i ca 50% på tempmätaren, däremot sjunker det när jag kör med bilen. Har sett i kylvätskebehållaren att det går i lite till, står strax över Mininum strecket. Fyller på detta imorgon och gör ett test.
Kanske fixar sig allting efter det. Skulle det däremot fortsätta vara dålig värme får jag nog kolla upp termostaten.
Tempmätaren ska vara i mitten hela tiden (efter lite körning givetvis), annars betyder det att kylvattnet ej blir ordentligt varmt och din termostat behöver bytas. Är den inte i mitten så har du förklaringen till att det inte blir varmt k kupén. :) Tog ett foto även här haha, slår snart om till 19 000 mil också! Bild
Bild

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]