Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222309
God kväll!

Jag funderar lite på om inte den här bilen snart kommer att ha flest trådstarter i detta delforum. Som rubriken säger gäller det en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat strax över 21 000 mil.

Sedan jag köpte den har jag fått ständig felkod på bakre lambdasond, det vill säga diagnossonden. I VOL-FCR säger den felkod EFI-522 och pekar på problem med förvärmningen. I ett försök att undersöka bilen fysiskt gav jag mig ned i motorrummet för att först kolla den främre lambdasonden och den såg fräsch ut. När jag sedan kontrollerade den bakre såg jag att den inte var original, för tidigare ägare har klippt kablar och skarvat samman det med kabelskor. Till följd av detta bestämde jag mig för att göra om jobbet och löda ihop det i stället.

Ständigt har jag tänkt att det inte är något större bekymmer med motorn, för motorlampan har ju inte tänts och över lag fungerar motorn tjänligt. Men de senaste veckorna har motorgången blivit alltmer märklig. Stundtals känns det som att den rycker till, tappar andan på något vis, och det här är extra tydligt på låga varv vid lite högre belastning. Kanske är jag van vid trimmade bilar, men gasresponsen vid stillastående gaspumpningar är inte någon höjdare heller. För det mesta fungerar den, fastän den så sent som i går dog efter att jag hade varit lite hastig vid ett stopp och inte fullt stannat innan jag lade i ettan och körde i väg igen. Inom tio sekunder tappade den kraft och motorn gav upp, för att sedan starta direkt därefter igen när jag hade stannat och vred nyckeln till startmotorläget.

Jag insåg senare på kvällen att motorlampan inte gick att lita på, för när jag vrider om till tändningsläge syns ingen lampa alls. Först trodde jag att min var annorlunda eftersom den har den stora färddatorn, att motorlampan på dessa sitter där någonstans, men nog finns det en motorlampa också på den här bilen under färddatorn, vilket jag kunde inse när jag lyste med en ficklampa (service- och instruktionsboken är naturligtvis bortslarvad och medföljde inte vid köpet). Efter en undersökning med VOL-FCR stod det klart: samma felkod syns som den jag har raderat tusen gånger (bakre lambda), men en annan felkod som jag inte har förstått vad det är för någon återkommer också: EFI-323 (indikatorlampa, signal felaktig, doh (:-)). Jo vars, så klart är lampan bortplockad av någon i bilens tidigare liv.

Det är synd om bilen i fråga, för ingen bryr sig om den. Den rullar nog inte mer än år 2018, så mycket som det är som skulle behöva bytas på den. Men jag funderar på om det sista att fixa på den kan vara det här.

Kan bakre lambdasond ge symtom som ryckig gång, 'andnöd' och hastig död vid en för snabbt avklarad stoppskylt? Eller är det något annat som bör undersökas?

Jag har förstått att S/V40 är känsliga med lambdasonderna, men jag kan inte säga att jag är sugen på att spendera tusenlappar på en ny lambdasond från Volvo när bilen i fråga kostade mig mindre än någon enstaka storhandling på ICA.
#1222382
Hej

Det där lät ju mindre kul :( T4:orna just årsmodell -98 hade problem med databoxarna. Oftast blev dem utbytta och i detta fallet tror jag inte på det. Att skarva en kabel till lambdasond bör man aldrig göra. Köp en begagnad original eller motsvarande lambda från t ex bildelsbasen.se och byt den igen med hel kabel inkl kontakt. Den bakre bör inte göra så din bil dör.

S/V40 är lite känslig gällande tändspolar och tändstift. Kolla tändspolarna noga efter sprickor. Har dem sprickor så byt. Begagnat funkar bra om dem är hela såklart. Kolla också tändstiften. Om du inte vet när dem är bytta så byt dem. Köp Volvo original eller bosch. Inget annat.

Bränslepump har jag bytt på 3 av 5 S/V40 som jag har ägt. DOCK ska man inte köpa en billig pump utan köp ny eller begagnad walbro. Bränslefilter lika så. Det är ganska billigt nytt och är lätt att byta.

Luftmassemätare har jag bytt på alla mina volvos. Ofta dem är dåliga. Testa göra rent luftmassemätaren med elektronikspray eller bromsrengöring. Inte helt säkert att det blir bra, men billigare än att byta. En begagnad luftmassemätare som inte har gått allt för många mil kan göra underverk på bilen. Jag tror att det kan vara den som är boven här inkl dålig/dåliga tändspolar/tändstift.


Om bilen har svårt att reglera tomgången så kan en rengöring av tomgångsmotorn behövas. Googla det så hittar du mer bilder och info.
#1223375
sweddan skrev:Hej

Det där lät ju mindre kul :( T4:orna just årsmodell -98 hade problem med databoxarna. Oftast blev dem utbytta och i detta fallet tror jag inte på det. Att skarva en kabel till lambdasond bör man aldrig göra. Köp en begagnad original eller motsvarande lambda från t ex bildelsbasen.se och byt den igen med hel kabel inkl kontakt. Den bakre bör inte göra så din bil dör.

S/V40 är lite känslig gällande tändspolar och tändstift. Kolla tändspolarna noga efter sprickor. Har dem sprickor så byt. Begagnat funkar bra om dem är hela såklart. Kolla också tändstiften. Om du inte vet när dem är bytta så byt dem. Köp Volvo original eller bosch. Inget annat.

Bränslepump har jag bytt på 3 av 5 S/V40 som jag har ägt. DOCK ska man inte köpa en billig pump utan köp ny eller begagnad walbro. Bränslefilter lika så. Det är ganska billigt nytt och är lätt att byta.

Luftmassemätare har jag bytt på alla mina volvos. Ofta dem är dåliga. Testa göra rent luftmassemätaren med elektronikspray eller bromsrengöring. Inte helt säkert att det blir bra, men billigare än att byta. En begagnad luftmassemätare som inte har gått allt för många mil kan göra underverk på bilen. Jag tror att det kan vara den som är boven här inkl dålig/dåliga tändspolar/tändstift.


Om bilen har svårt att reglera tomgången så kan en rengöring av tomgångsmotorn behövas. Googla det så hittar du mer bilder och info.
Hej!

Tusen tack för ditt svar!

Faktum är att jag till sist blev så trött på bilen, att jag i dag var och hämtade en annan som ska ersätta S40:n. I några av mina inlägg här på forumet kan det urskiljas att jag är förälskad i S70 och äger en sådan redan nu, men som för nuvarande är vinterförvarad. Den nya bilen blev följaktligen en till S70.

Vad gäller min S40 kan jag, som svar på dina funderingar, säga:

- Databoxen kan mycket väl vara defekt, och det skulle inte förvåna mig, så som bilen ser ut och känns i övrigt. Folk har genom konstgjord andning sett till att hålla den vid liv, varför jag ärligt talat tycker synd om den. Allt som är lagat på den har gjorts till ett så lågt pris det bara går i förhållande till vad som är tekniskt möjligt för att hålla den på vägarna.

- Bilen servades i september och ytterligare reparationer genomfördes i oktober. Då byttes följande: tändstift, tändkablar, bränslefilter, olja, oljefilter, luftfilter, termostat, kylarvätska, temperaturgivare, vevaxellägesgivare, spridarepackningar, vakuumslangar (samt bromsbelägg, bromsskivor och glidbultar) med mera. Tändspolarna skulle bytas (jag hade köpt eftermarknads, det vill säga inte Volvo original eller Bosch) eftersom båda spolarna har sprickor, men bilen uppskattade inte det fabrikat jag hade köpt precis som du säger, vilket föranledde till att jag slängde tillbaka de spruckna i och med att bilen faktiskt rullade med dem.

Det roliga med den här bilen var att den fungerade i två dygn i min ägo innan den började uppvisa startproblem. Av den anledningen gjordes dessa ingrepp och sedan dess har den startat och gått väl i de flesta av fallen. Men sedan två veckor tillbaka har allt fler symtom uppkommit på att den inte går som den ska. När servicen gjordes var det inte en dag för sent; aldrig någonsin har jag sett så svart olja, så skabbigt bränslefilter, så dåliga tändstift - det är till syvende och sist ett under att bilen fortfarande går, för de tidigare ägarna har inte brytt sig över huvud taget om dess välmående. Det syns på såväl utsidan som insidan. Bakom plåten är allting sönderrostat och dåligt, och från utsidan granskad ser den hemsk ut.

Efter dividerande fram och tillbaka och med åtanken att jag behöver en bil som snabbt och smärtfritt ska kunna transportera mig tio mil bort (jag studerar 100 % i en stad, arbetar 20 % i en annan) måste jag ha en bil jag litar på. Sedan inköpet har jag plöjt ned mer än dubbla bilens inköpspris i reparationer, och nu står jag, om jag skulle ha valt att behålla bilen, inför följande reparationer:

- Lambdasonden
- Tändspolar
- Ev. luftmassemätare
- Bakre bromsok (de är så rostiga att jag är rädd för att bromsa för hårt)
- Bromsslangar runt om
- Bromsrör
- Dämpare och fjädrar + lagringar, bussningar, stabilisatorstag med mera (bilen vandrar som ett fartyg över vägen)
- Höger strålkastare

Den högre strålkastaren var det som fick mig att bestämma mig. I fredags när jag körde hem märkte jag att folk helljusblinkade åt mig. Tidigare under dagen hade jag kört på en medelstor fågel, men några synliga skador syntes inte. Väl hemma undersökte jag strålkastaren och märkte att hela insatsen satt löst, efter vilket jag demonterade strålkastaren och plockade isär den. Nog hade smällen lett till att både höjd- och sidledsmekanismerna spruckit i sin konstruktion. I ren frustration superlimmade och buntade jag ihop det med buntband för att få en något så när icke-bländande inställning. Men bägaren rann över och jag tog ett beslut att redan dygnet därpå söka efter alternativ på Blocket, och i dag kunde jag hämta hem en ersättare, fastän jag egentligen - som student - inte har råd att köpa bilar på detta vis. Men det får helt enkelt bli att tappa några kilon och ransonera maten med mig själv till och med slutet på månaden.

Ersättaren får dock äran att i sitt namn få en tråd skapad här på forumet redan i kväll, men som utgångsobjekt för framtida resor känns ersättaren avsevärt mycket mer lovlig än min S40, fastän jag på sätt och vis ändå tycker om S40:n.

Återigen - tack för ditt svar!
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?