- ons 03 jan 2018, 21:58
#1222309
God kväll!
Jag funderar lite på om inte den här bilen snart kommer att ha flest trådstarter i detta delforum. Som rubriken säger gäller det en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat strax över 21 000 mil.
Sedan jag köpte den har jag fått ständig felkod på bakre lambdasond, det vill säga diagnossonden. I VOL-FCR säger den felkod EFI-522 och pekar på problem med förvärmningen. I ett försök att undersöka bilen fysiskt gav jag mig ned i motorrummet för att först kolla den främre lambdasonden och den såg fräsch ut. När jag sedan kontrollerade den bakre såg jag att den inte var original, för tidigare ägare har klippt kablar och skarvat samman det med kabelskor. Till följd av detta bestämde jag mig för att göra om jobbet och löda ihop det i stället.
Ständigt har jag tänkt att det inte är något större bekymmer med motorn, för motorlampan har ju inte tänts och över lag fungerar motorn tjänligt. Men de senaste veckorna har motorgången blivit alltmer märklig. Stundtals känns det som att den rycker till, tappar andan på något vis, och det här är extra tydligt på låga varv vid lite högre belastning. Kanske är jag van vid trimmade bilar, men gasresponsen vid stillastående gaspumpningar är inte någon höjdare heller. För det mesta fungerar den, fastän den så sent som i går dog efter att jag hade varit lite hastig vid ett stopp och inte fullt stannat innan jag lade i ettan och körde i väg igen. Inom tio sekunder tappade den kraft och motorn gav upp, för att sedan starta direkt därefter igen när jag hade stannat och vred nyckeln till startmotorläget.
Jag insåg senare på kvällen att motorlampan inte gick att lita på, för när jag vrider om till tändningsläge syns ingen lampa alls. Först trodde jag att min var annorlunda eftersom den har den stora färddatorn, att motorlampan på dessa sitter där någonstans, men nog finns det en motorlampa också på den här bilen under färddatorn, vilket jag kunde inse när jag lyste med en ficklampa (service- och instruktionsboken är naturligtvis bortslarvad och medföljde inte vid köpet). Efter en undersökning med VOL-FCR stod det klart: samma felkod syns som den jag har raderat tusen gånger (bakre lambda), men en annan felkod som jag inte har förstått vad det är för någon återkommer också: EFI-323 (indikatorlampa, signal felaktig, doh (:-)). Jo vars, så klart är lampan bortplockad av någon i bilens tidigare liv.
Det är synd om bilen i fråga, för ingen bryr sig om den. Den rullar nog inte mer än år 2018, så mycket som det är som skulle behöva bytas på den. Men jag funderar på om det sista att fixa på den kan vara det här.
Kan bakre lambdasond ge symtom som ryckig gång, 'andnöd' och hastig död vid en för snabbt avklarad stoppskylt? Eller är det något annat som bör undersökas?
Jag har förstått att S/V40 är känsliga med lambdasonderna, men jag kan inte säga att jag är sugen på att spendera tusenlappar på en ny lambdasond från Volvo när bilen i fråga kostade mig mindre än någon enstaka storhandling på ICA.
Jag funderar lite på om inte den här bilen snart kommer att ha flest trådstarter i detta delforum. Som rubriken säger gäller det en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat strax över 21 000 mil.
Sedan jag köpte den har jag fått ständig felkod på bakre lambdasond, det vill säga diagnossonden. I VOL-FCR säger den felkod EFI-522 och pekar på problem med förvärmningen. I ett försök att undersöka bilen fysiskt gav jag mig ned i motorrummet för att först kolla den främre lambdasonden och den såg fräsch ut. När jag sedan kontrollerade den bakre såg jag att den inte var original, för tidigare ägare har klippt kablar och skarvat samman det med kabelskor. Till följd av detta bestämde jag mig för att göra om jobbet och löda ihop det i stället.
Ständigt har jag tänkt att det inte är något större bekymmer med motorn, för motorlampan har ju inte tänts och över lag fungerar motorn tjänligt. Men de senaste veckorna har motorgången blivit alltmer märklig. Stundtals känns det som att den rycker till, tappar andan på något vis, och det här är extra tydligt på låga varv vid lite högre belastning. Kanske är jag van vid trimmade bilar, men gasresponsen vid stillastående gaspumpningar är inte någon höjdare heller. För det mesta fungerar den, fastän den så sent som i går dog efter att jag hade varit lite hastig vid ett stopp och inte fullt stannat innan jag lade i ettan och körde i väg igen. Inom tio sekunder tappade den kraft och motorn gav upp, för att sedan starta direkt därefter igen när jag hade stannat och vred nyckeln till startmotorläget.
Jag insåg senare på kvällen att motorlampan inte gick att lita på, för när jag vrider om till tändningsläge syns ingen lampa alls. Först trodde jag att min var annorlunda eftersom den har den stora färddatorn, att motorlampan på dessa sitter där någonstans, men nog finns det en motorlampa också på den här bilen under färddatorn, vilket jag kunde inse när jag lyste med en ficklampa (service- och instruktionsboken är naturligtvis bortslarvad och medföljde inte vid köpet). Efter en undersökning med VOL-FCR stod det klart: samma felkod syns som den jag har raderat tusen gånger (bakre lambda), men en annan felkod som jag inte har förstått vad det är för någon återkommer också: EFI-323 (indikatorlampa, signal felaktig, doh (:-)). Jo vars, så klart är lampan bortplockad av någon i bilens tidigare liv.
Det är synd om bilen i fråga, för ingen bryr sig om den. Den rullar nog inte mer än år 2018, så mycket som det är som skulle behöva bytas på den. Men jag funderar på om det sista att fixa på den kan vara det här.
Kan bakre lambdasond ge symtom som ryckig gång, 'andnöd' och hastig död vid en för snabbt avklarad stoppskylt? Eller är det något annat som bör undersökas?
Jag har förstått att S/V40 är känsliga med lambdasonderna, men jag kan inte säga att jag är sugen på att spendera tusenlappar på en ny lambdasond från Volvo när bilen i fråga kostade mig mindre än någon enstaka storhandling på ICA.
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama