Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1220154
Då har det helt plötsligt börjat låta illa i motorn runt 2000 varv. Inte på tomgång, går perfekt utan vid dom varven.
kollat med några ställen och dom säger lager vev typ. Dock inga specialister. Det skumma är att ljudet försvinner mer när man fortsätter varva och låter ingenting på tomgång.

Serviceboken ser välfylld ut och turbon är bytt nyligen.
Märker även om jag gör kickdown så bluddrar den och varvar inte ut men gasar jag långsamare så sticker den ok.

Byta olja till tjockare olja och kolla?
#1220224
74anders skrev:Då har det helt plötsligt börjat låta illa i motorn runt 2000 varv. Inte på tomgång, går perfekt utan vid dom varven.
kollat med några ställen och dom säger lager vev typ. Dock inga specialister. Det skumma är att ljudet försvinner mer när man fortsätter varva och låter ingenting på tomgång.

Serviceboken ser välfylld ut och turbon är bytt nyligen.
Märker även om jag gör kickdown så bluddrar den och varvar inte ut men gasar jag långsamare så sticker den ok.

Byta olja till tjockare olja och kolla?
Försök spela in det och lägg upp på Youtube så man kan höra vad det kan vara

Skickat från min D6503 via Tapatalk
#1220241
Ja spela in så får vi höra :-)
Behöver ju inte vara inne i motorn kolla vvt (kammjusteringen) så inte det är den som skramlar syns troligen på felkod med. (Har sett det på en som skramla)

Ramlager som låter såna bilar åkte vi i ungdomen och vad jag minns så lite slitna brukade göra att det knacka metaliskt vid motorbroms. Mer slitna så slamra dom även vid axelaration och lite hela tiden för att tystna mot topvarv typ efter 5000 rpm hinner den inte knacka längre som en polare sa när hans bil som gått utan olja en gång börja bli rejält slut i motorn. (Vi gjorde sen en bonde renovering som vi kalla en sån renovering, där den även trimades med kamm och weber förgasare om jag mins rätt såg vevaxeln oskad ut har för mig reservfiramn sa vevlagren är mjukare så dom brukar nötas först efter renovering kördes den vidare med full gas ett helt år utan knackande i motorn.

Ser fram mot video. Tjockare olja brukar tyvärr inte bli någon större skillnad är min erfarenhet även om det var länge sen vi laborera med så slut motorer. 2 stp på en gång brukade tysta ner lite ett tag men dessa bilar drog så mycket olja att dom brände upp stp och olja i en rasande fart och när man fylde på med typ 15w-40 olja igen så kom ljuden tillbaka. Nej tjock olja är inget jag rekomenderar till dagens motorer speciellt om dom är turbo laddade skulle jag akta mig för tjockolja.

Lycka till och hoppas det är något enkelt fel som kammjusteringen.
#1220274
Just det kom på en sak till som kan låta. Om du har frihjul på generatorn kolla att den fungerar fortfarande. På min blev det ett metaliskt skramel runt 1500 rpm när den fått för sig att skära ihop och låst sig.

Generatorn ska eftersnurra när du stänger av motorn om du har frihjul och inte stanna tvärt.
#1220342
Lagerljud ökar vid varm motor och följer motorvarvet, generellt alltså.
Kolla upp vvt som tidigare postare tipsar om. Hade problem med det själv och den lät som en gammal förkammardiesel.

Googla vvt volvo s/v40 och kolla youtubeklipp och se om det är så det låter hos dig.

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png