Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1219171
"Uppdatering"

// Hittade en tändspole som hade en spricka så bytte den och tänkte nu ska det funka bra MEN icke.. Samma orena gång och ryck efter vissa varv.
Låter även från motorn missjud som lager ljud när jag varvar motorn över 2000 varv så börjar det låta illa. Har kontrollerat om det hade med VVT
enheten då jag kopplade ifrån solonoiden men det var ingen skillnad. Kan det vara att motorn behöver rengörning för oljan och byta olja sen? Förstår inte varför detta har bara kommit sådär. Både gick bra och lätt inget från motorn. Har bytt termostat.

Hejsan! Precis köpt sen några veckor en s40 2001 2.0T automat med ny turbo och som gick kanon vid hämtning.
Nu är det inte lika roligt längre.

Hae kört lugnt med den sista tiden men idag märkte jag att den inte varvar ut när man accelerar snabbt. Gasar jag långsammare så funkar det bättre.
Är det oftast bensinfiltret? Den går orent.

VVT-enhet
Även märkt att det låter från vvt enheten ibland. Läst att man kan koppla ur den? Går den dåligt då? Vanligt solenoiden går sönder? Därför det knackar ibland? Låter inte på tomgång alls endast om jag varvar upp motorn. Kan det vara nåt annat som låter?

Inga felkoder enligt obd2 test.

Byte även termostatet nyligen så nu funkar värmen bra men vet inte om den gick dåligt innan bytet.

Lite klurigt detta föestår jag men tar gärna emot hjälp!!
Mvh Anders
Senast redigerad av 3 74anders, redigerad totalt 0 gång.
#1219353
Hae kört lugnt med den sista tiden men idag märkte jag att den inte varvar ut när man accelerar snabbt. Gasar jag långsammare så funkar det bättre.
Är det oftast bensinfiltret? Den går orent.

Svar: Troligtvis kass/kassa tändspolar och/eller stift. Kolla tändspolarna noga efter sprickor. Kolla tändkablarna och stiften. Om du inte vet när stiften byttes sist så byt dem. Köp volvo original eller bosch. Bränslefilter har jag bytt på alla bilar då det oftast inte är bytt och kostar inte så mycket att göra. Troligtvis inte problemet i det här fallet, men man vet aldrig.
Börja kolla detta till att börja med




VVT-enhet
Även märkt att det låter från vvt enheten ibland. Läst att man kan koppla ur den? Går den dåligt då? Vanligt solenoiden går sönder? Därför det knackar ibland?

Svar: Koppla ur den och se om ljudet försvinner. Finns lite info här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=139437
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]