Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MckeWth
#1217587
Hej,

Har problem med att min kupefläkt har börjat bete sig väldigt konstigt. Problemet är att den oftast inte startar direkt när bilen startar, (som den gjorde förr) utan kan ta allt mellan 1-10 minuter på sig att hoppa igång, helt random, vilket är väldigt irriterande när det är frost på rutan och man ska iväg på morgonen. Det spelar ingen roll om man har på lägsta fläktstyrkan eller full kyla eller full värme. Ibland hör man relät knäppa till när man håller på att byta fläktstyrka men inte alltid. Ibland kan fläkten hoppa till och snurra i några sekunder och sen dö, för att sen starta några minuter senare, men oftast fungerar fläkten perfekt när den väl startat. Igår plockade jag ut fläktmotståndet och det ramlade ner ganska mycket bös från dess socket, underligt nog började fläkten snurra efter en stund även när motståndet inte var ikopplat. Testade även att banka lite på fläkten då jag läst att det kan hjälpa om fläkten inte fungerar pga dåliga kol (eller nåt liknande, minns inte), men det var ingen skillnad. Inga missljud eller liknande från fläkten när den snurrar.

Bilen ifråga har 20 år på nacken och en klimatanläggning vilket jag antar gör det hela mer komplicerat. De komponenter jag kan tänka mig felar är fläkten, motståndet eller relät.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)