Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217092
Tillagda frågor:

Fråga 1: När jag ska köra i väg med bilen händer det ibland att det slår till från höger fram. Det här är särskilt framträdande när bilen är kall och inte har körts särskilt långt och mer eller mindre endast vid ettans och tvåans växel. Jag har sett att drivsknutsdamasken på just höger sida har spruckit vid fästet mot drivaxeln. Låter det sannolikt att det här smällandet kan bero på glapp i drivknuten?

Fråga 2: Jag får ständigt felkoder på bakre lambdasond, trots att jag nollar felkoden. Felkoden uppträder både vid en universell läsare och vid läsning med hjälp av VOL-FCR. Men även om felkoden lagras tänds inte motorlampan och bilen går bra, rent, utan några tendenser till ökad bränsleförbrukning och så vidare. Är det troligt att lambdasonden är sönder eller kan det vara något kontaktfel?

Ursprungsinlägg:

God kväll!

Jag tänkte höra lite med er gällande en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat 21 000 mil ungefär. Det jag har upplevt när jag kör med den i hastigheter från 80 kilometer i timmen och uppåt är att den slingrar sig oerhört mycket på vägen. Den är direkt otäck att köra om det blåser lite grann. Minsta vindpust eller ojämnhet i vägen så slingrar den sig framåt vid högre hastigheter. Mina föräldrars V70 från år 2008 var en dröm att köra på motorväg när jag fick låna den, och när jag sedan sätter mig i min S40 inser jag att åtminstone någonting är i behov av att bytas.

Fenomenet blev värre efter att jag bytte till vinterhjul (Nordexx europeiska dubbfria 195/55-16), men symtomen fanns redan med sommarhjulen (Pirelli 205/50-16). Jag förmodar att det inte uteslutande beror på däcken, utan att någonting i chassit är knasigt.

Efter att jag körde med flertalet passagerare och dessutom last i bagaget upplevde jag att bilen fortsatte att guppa i bakänden vid ojämnheter. Det här fick mig att misstänka att bakdämparna är slut. Kan dåliga bakdämpare ge sådana här symtom? För övrigt så slår det också vid ojämnheter även framtill. Särskilt framträdande är det vid vägbulor i lägre hastigheter, och då låter det som att missljudet kommer från fjäderbenslagringarna i framvagnen. Det här försvinner vid högre hastigheter upplever jag det som.

När jag skruvade med bilen sist och bytte bromsskivor och bromsbelägg ryckte och slet jag i länkarmarna och bakaxeln och kunde då inte - genom okulärbesiktning - se att några bussningar var direkt dåliga, men det kanske de är?

Vad tror ni om en S40 från år 1998 som slingrar fram och tillbaka, svajar och fångas av varenda vindpust? Är det dämparna, fjäderbenslagringarna, bussningarna eller en kombination av dessa? Eller är det så att S40 ska vara svajig och vindkänslig?

Jag är tacksam för svar.

Trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
#1217093
Familjebilen skrev:God kväll!

Jag tänkte höra lite med er gällande en Volvo S40 T4 från år 1998 som har rullat 21 000 mil ungefär. Det jag har upplevt när jag kör med den i hastigheter från 80 kilometer i timmen och uppåt är att den slingrar sig oerhört mycket på vägen. Den är direkt otäck att köra om det blåser lite grann. Minsta vindpust eller ojämnhet i vägen så slingrar den sig framåt vid högre hastigheter. Mina föräldrars V70 från år 2008 var en dröm att köra på motorväg när jag fick låna den, och när jag sedan sätter mig i min S40 inser jag att åtminstone någonting är i behov av att bytas.

Fenomenet blev värre efter att jag bytte till vinterhjul (Nordexx europeiska dubbfria 195/55-16), men symtomen fanns redan med sommarhjulen (Pirelli 205/50-16). Jag förmodar att det inte uteslutande beror på däcken, utan att någonting i chassit är knasigt.

Efter att jag körde med flertalet passagerare och dessutom last i bagaget upplevde jag att bilen fortsatte att guppa i bakänden vid ojämnheter. Det här fick mig att misstänka att bakdämparna är slut. Kan dåliga bakdämpare ge sådana här symtom? För övrigt så slår det också vid ojämnheter även framtill. Särskilt framträdande är det vid vägbulor i lägre hastigheter, och då låter det som att missljudet kommer från fjäderbenslagringarna i framvagnen. Det här försvinner vid högre hastigheter upplever jag det som.

När jag skruvade med bilen sist och bytte bromsskivor och bromsbelägg ryckte och slet jag i länkarmarna och bakaxeln och kunde då inte - genom okulärbesiktning - se att några bussningar var direkt dåliga, men det kanske de är?

Vad tror ni om en S40 från år 1998 som slingrar fram och tillbaka, svajar och fångas av varenda vindpust? Är det dämparna, fjäderbenslagringarna, bussningarna eller en kombination av dessa? Eller är det så att S40 ska vara svajig och vindkänslig?

Jag är tacksam för svar.

Trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
Kan vara bussningar

Skickat från min D6503 via Tapatalk
#1217131
Kolla dämparna. Skjut ner alla fyra hörn,-ett i taget. Det skal uppåt och stanna. Gungar det det allra minsta upp och ner efter det så er dämparna skit. Är dämparna OK så kolla fjädrar, bussningar och allt annat.
Nej,- V40 är inte vindkänslig eller svajig.
#1217151
emtor skrev:Kolla dämparna. Skjut ner alla fyra hörn,-ett i taget. Det skal uppåt och stanna. Gungar det det allra minsta upp och ner efter det så er dämparna skit. Är dämparna OK så kolla fjädrar, bussningar och allt annat.
Nej,- V40 är inte vindkänslig eller svajig.
Det kan jag hålla med om att dom inte är ligger fint på vägen på sommaren men vintern vill röva kasta ut sig lite

Skickat från min D6503 via Tapatalk
#1217268
Så här kan det gå till när dämparna inte funkar: -En kompis hade en Audi 100 som en verkstad byte dämpare på. Dom bultade fast i toppen men glömde botten så att i praktiken så hade bilen inga dämpare alls.
Han hämtade bilen och i en slak sväng i 50 km/t snurrade bilen rundt som en karusell. Om dämparna är slut så vill bilen bli ostadig och svajig och livsfarlig att åka rundt i.
#1217502
Tack så jättemycket för samtligas svar! Jag uppskattar det grymt mycket!

Tidigare i dag var jag ute och kände och klämde en aning på bilen. Däribland tryckte jag respektive hörn på fordonet så hårt nedåt jag kunde för att sedan släppa efter. Jag gjorde också så att jag gungade så mycket jag kunde och släppte därefter.

De resultat jag kunde se var följande: Dämpningen upplevdes inte vara dålig. Med andra ord - bilen stannade direkt och några tendenser till fortsatt gungande syntes inte till, och detta till trots att jag tyckte att bilen gungade när jag körde fullastat. Kanske kan förklaringen vara att dämparna är på väg att ta slut, men att de inte riktigt än är fullkomligt uttjänta?

När man kikar på dem och granskar dem med hjälp av ögat ser det ut som att de kan tänkas vara original och således är i behov av att bytas. Trots allt kanske det vore värt att göra det, men samtidigt är jag inte sugen på att byta saker bara för att. Eller egentligen är jag det - jag avskyr när saker och ting inte är som de ska. Tids nog ska jag nog trots allt försöka ta och byta dämpare och fjädrar runt om, bakre bussningar och stabilisatorstag, och framtill länkarmar, spinddelleder, styrleder och stabilisatorstag.

För övrigt har jag lagt till några frågor till i förstainlägget. Det är lika bra att samla allt i samma tråd.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]