Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216320
Volvo S40, 2.0, 2002

Köpte mig en ny S40 efter min förra dog, den jag nu köpte verkar dock aldrig ha fått sin kamrem bytt.
Bilen går mycket bra, trots att kamremmen verkar ha kuggat över ~4 kuggar.

Med en skruvmejsel i cylinder 1 (för att mäta) och kamdreven nollade står inte kolven i toppläge. Kolven är i toppläge då markeringarna på dreven ligger ~4 kuggar förbi markeringarna i locket

Kamremmen är väldigt sliten och sviktar minst 1 / 1.5 cm då man trycker på den.
Misstänker att den kuggat över vid vevaxeln då märkningen på bägge dreven står i samma läge. (D.v.s ena drevets markering är på samma ställe som det andra drevets markering.)

Därför tänkte jag prova att byta den.

Stegen jag tänkt mig (någorlunda):

1. Nolla kamaxlarna (strecken på dreven i linje med hålen på locket.)

2. Lossa på spännrullen för multiremmen, tag bort remmen.
(2.5 : demontera hjulet som sitter på vevaxeln så man kommer bättre åt att se märkning och få på / av kamremmen.)
(2.6 : lås kamdreven)

3. Lossa spännrullen för kamremmen (ett / två varv)

4. Minska trycket på kamremmen genom att vrida spännrullen med en insexnyckel.

5. Tag bort kamremmen.

6. Kontrollera att märkningar för kamdrev och vevdrev är rätt.
(6.5 : töm ur kylsystemet)

7. Demontera, vattenpump, spännrulle, andra rullen, montera dit de nya.

8. Montera kamremmen och spänn spännrullen.

9. Kontrollera märkningarna och prova dra runt vevaxeln (medurs) med en 30mm hylsa

9.5 : montera dit en ny multirem

9.6 : fyll på kylarvätska, kontrollera läckage vid vattenpump)

10. Provstarta


Mina frågor är;

1. Hur spänner jag spännrullen? Vad jag förstår finns det olika lägen för om bilen är varm, kall, eller "het"?

2. Hur nollar jag vevaxeln då denna i nuläget verkar stå ~4 kuggar fel?
(Kan jag med kamremmen demonterad och kamdreven / kamaxlarna låsta dra runt vevaxeln (medurs) tills de två märkningarna på drevet stå vardera sida om märkningen på motorblocket?)

3. All input kring mitt problem uppskattas.

Mvh.
#1216331
Eftersom att bilen går så är kamremmen rätt eller som du misstänkte hyfsat rätt. Då är det inga problem att vrida vevaxeln till rätt läge utan kamrem då det måste bara vara väldigt lite åt ena eller andra hållet. Du kan se märkningen på vevaxeldrevet uppifrån med en ficklampa, det är liksom ett litet hack/skåra på varsin ovansida av två kuggar in mot motorn, där emellan skall märkningen vara.

Men naturligtvis får du inte tvinga vevaxeln om det tar stopp när du vrider utan kamrem.

Förresten så är det inte säkert att ettans cylinder skall så i ÖD när kamdreven står för märkningarna i kåpan, det kan vara några grader före ÖD, men det vet jag inte. Men som sagt så kan du se märkningen på vevaxeldrevet med en ficklampa.

Ang spännrullen kolla längst ner i denna beskrivning.
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... hange.html
#1216336
Tack för bra svar!

Just det, det är inte säkert. Kan det ha med VVTn att göra? Jag läste någonstans att denna bör nollas vid kamremsbyte genom att vrida en dreven fjärdedels förbi sedan en fjärdedels tillbaka till nolläge.

När jag vrider kamdrev / vevaxel, måste detta ske medsols eller hur fungerar det?
#1216346
Jag bytte precis vvt-drev på en 1,8.
Jag har inte läst någonstans att det måste göras något med det då man byter kamrem.

Vrid motorn medurs sett längsgående från vevaxeln, du kan vrida fram och tillbaka lite om du letar efter märkningen samtidigt, sen om du nollar/låser kammarna så spelar det ingen roll vilket håll du vrider vevaxeln om du behöver justera den lite för att få märkningen rätt. Men som sagt så får du ju inte tvinga den om det skulle ta stopp. Det spelar nog ingen roll vilket håll man vrider motorn med kamrem heller, men medurs är väl motorns normala rotationsriktning då det står i rephandboken att man skall vrida den medurs.

Man behöver inte ta bort remskivan för multiremmen för att se märkningen.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]