- mån 04 dec 2017, 15:25
#1216320
Volvo S40, 2.0, 2002
Köpte mig en ny S40 efter min förra dog, den jag nu köpte verkar dock aldrig ha fått sin kamrem bytt.
Bilen går mycket bra, trots att kamremmen verkar ha kuggat över ~4 kuggar.
Med en skruvmejsel i cylinder 1 (för att mäta) och kamdreven nollade står inte kolven i toppläge. Kolven är i toppläge då markeringarna på dreven ligger ~4 kuggar förbi markeringarna i locket
Kamremmen är väldigt sliten och sviktar minst 1 / 1.5 cm då man trycker på den.
Misstänker att den kuggat över vid vevaxeln då märkningen på bägge dreven står i samma läge. (D.v.s ena drevets markering är på samma ställe som det andra drevets markering.)
Därför tänkte jag prova att byta den.
Stegen jag tänkt mig (någorlunda):
1. Nolla kamaxlarna (strecken på dreven i linje med hålen på locket.)
2. Lossa på spännrullen för multiremmen, tag bort remmen.
(2.5 : demontera hjulet som sitter på vevaxeln så man kommer bättre åt att se märkning och få på / av kamremmen.)
(2.6 : lås kamdreven)
3. Lossa spännrullen för kamremmen (ett / två varv)
4. Minska trycket på kamremmen genom att vrida spännrullen med en insexnyckel.
5. Tag bort kamremmen.
6. Kontrollera att märkningar för kamdrev och vevdrev är rätt.
(6.5 : töm ur kylsystemet)
7. Demontera, vattenpump, spännrulle, andra rullen, montera dit de nya.
8. Montera kamremmen och spänn spännrullen.
9. Kontrollera märkningarna och prova dra runt vevaxeln (medurs) med en 30mm hylsa
9.5 : montera dit en ny multirem
9.6 : fyll på kylarvätska, kontrollera läckage vid vattenpump)
10. Provstarta
Mina frågor är;
1. Hur spänner jag spännrullen? Vad jag förstår finns det olika lägen för om bilen är varm, kall, eller "het"?
2. Hur nollar jag vevaxeln då denna i nuläget verkar stå ~4 kuggar fel?
(Kan jag med kamremmen demonterad och kamdreven / kamaxlarna låsta dra runt vevaxeln (medurs) tills de två märkningarna på drevet stå vardera sida om märkningen på motorblocket?)
3. All input kring mitt problem uppskattas.
Mvh.
Köpte mig en ny S40 efter min förra dog, den jag nu köpte verkar dock aldrig ha fått sin kamrem bytt.
Bilen går mycket bra, trots att kamremmen verkar ha kuggat över ~4 kuggar.
Med en skruvmejsel i cylinder 1 (för att mäta) och kamdreven nollade står inte kolven i toppläge. Kolven är i toppläge då markeringarna på dreven ligger ~4 kuggar förbi markeringarna i locket
Kamremmen är väldigt sliten och sviktar minst 1 / 1.5 cm då man trycker på den.
Misstänker att den kuggat över vid vevaxeln då märkningen på bägge dreven står i samma läge. (D.v.s ena drevets markering är på samma ställe som det andra drevets markering.)
Därför tänkte jag prova att byta den.
Stegen jag tänkt mig (någorlunda):
1. Nolla kamaxlarna (strecken på dreven i linje med hålen på locket.)
2. Lossa på spännrullen för multiremmen, tag bort remmen.
(2.5 : demontera hjulet som sitter på vevaxeln så man kommer bättre åt att se märkning och få på / av kamremmen.)
(2.6 : lås kamdreven)
3. Lossa spännrullen för kamremmen (ett / två varv)
4. Minska trycket på kamremmen genom att vrida spännrullen med en insexnyckel.
5. Tag bort kamremmen.
6. Kontrollera att märkningar för kamdrev och vevdrev är rätt.
(6.5 : töm ur kylsystemet)
7. Demontera, vattenpump, spännrulle, andra rullen, montera dit de nya.
8. Montera kamremmen och spänn spännrullen.
9. Kontrollera märkningarna och prova dra runt vevaxeln (medurs) med en 30mm hylsa
9.5 : montera dit en ny multirem
9.6 : fyll på kylarvätska, kontrollera läckage vid vattenpump)
10. Provstarta
Mina frågor är;
1. Hur spänner jag spännrullen? Vad jag förstår finns det olika lägen för om bilen är varm, kall, eller "het"?
2. Hur nollar jag vevaxeln då denna i nuläget verkar stå ~4 kuggar fel?
(Kan jag med kamremmen demonterad och kamdreven / kamaxlarna låsta dra runt vevaxeln (medurs) tills de två märkningarna på drevet stå vardera sida om märkningen på motorblocket?)
3. All input kring mitt problem uppskattas.
Mvh.