Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rwidlund
#1216204
Hej
Svärfar har en v40 1.8i gdi med mitsubishi motorn med årsmodell 1999 som snart gått 27000mil.

Kamrem är bytt vid 9 o 18000mil men nu överväger vi att skippa bytet.

Några erfarenheter av hur länge remmen funkar utan byte på denna motor?
av rwidlund
#1216249
robinb3rgsten skrev:Varför strunta i det?
Jo, bilen är gammal och värdet på den är mycket lågt så frågan är om det är värt att kosta på den.
Om det finns flera som provat längre bytesintervall än 9000mil på samma kamrem så kanske han struntar i bytet o kör så länge det går (medveten om risk för motorhaveri då).
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216271
rwidlund skrev: Jo, bilen är gammal och värdet på den är mycket lågt så frågan är om det är värt att kosta på den.
Om det finns flera som provat längre bytesintervall än 9000mil på samma kamrem så kanske han struntar i bytet o kör så länge det går (medveten om risk för motorhaveri då).
Nog måste väl bilen var värd mer än vad ett kamremsbyte kostar? När remmen brustit, är bilen värd 0:-
av Malmstroem
#1216286
Du har också säkerhetsaspekten för din svärfar och även omgivningen om motorn dör och nyper ihop vid fel tillfälle.

Jag skulle inte vilja ha en bil jag inte kan lita på. Jag har inga problem med gamla bilar, men då ska de vara väl underhållna. :wink:
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1216319
Jo ja fatta det med men även om bilen inte är värd mkt på marknaden kan de ju va en bil som duger ett par år till för ts. Lr om resten är så dåligt så han kanske inte räknar med o klara nästa bes. Går kamremen av så blir de väl säkert köpa en ny bil och ska den va billigare än ett kamremsbyte så håller väl inte den så länge den heller
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]