Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hm2401
#1214439
Då min handbroms nästan inte gjorde något alls så tog jag av centerkonsolen för att kolla hur det såg ut och vajern var inte spänd alls.
Jag spände därför åt den men måste ha spänt lite för mycket då det satt helt fast.
Tog därför och lossade lite på det, men inget hände hur mycket jag än lossade.
Vad ska jag göra för att få den att lossna?
Och en fråga till: har jag "handbromsskor" eller vad dem nu kallas i denna modellen?
av klacken
#1214452
Du har inga handbromsbackar utan handbromsen sitter i bromsoket och den kärvar. Du måste vrida tillbaka armen på oket för att få det att lossna.
av qsecofr
#1214549
Klassiskt fel på dessa bilar. Justera inte i bilen, kolla som tidigare post nämner att armarna på oken går tillbaka hela vägen då handbromsen släpps, vilket en eller båda förmodligen inte gör.
Man märker då att spaken blir sladdrig och inget händer den första biten, detta är tecken på att en eller båda armarna inte går tillbaka ordentligt och handbromsen ligger på.

Det funkar att smörja upp det och mekaniskt motionera armen/armarna tills de går tillbaka av sig själv hela vägen.
Men tyvärr kommer problemet att komma tillbaka och för att lösa problemet en längre tid är att byta oket som strular.
Användarvisningsbild
av hm2401
#1245662
qsecofr skrev:Klassiskt fel på dessa bilar. Justera inte i bilen, kolla som tidigare post nämner att armarna på oken går tillbaka hela vägen då handbromsen släpps, vilket en eller båda förmodligen inte gör.
Man märker då att spaken blir sladdrig och inget händer den första biten, detta är tecken på att en eller båda armarna inte går tillbaka ordentligt och handbromsen ligger på.


Det funkar att smörja upp det och mekaniskt motionera armen/armarna tills de går tillbaka av sig själv hela vägen.
Men tyvärr kommer problemet att komma tillbaka och för att lösa problemet en längre tid är att byta oket som strular.
Tänkte att det var lika bra att skriva in att detta löste mina problem helt så att andra som letar vet!
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]