Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wooglepie
#1213488
Hej,

Jag har en Volvo S40, 2.0 årsmodell 2001. (Tillverkad -00), av vad jag förstår är detta en Fas 2.

Bilen stannade plötsligt när jag skulle köra av motorvägen för att tanka, i skrivande stund har jag cirka 8-10 Liter bensin i tanken.

Startmotorn går runt, kamrem och multirem är hela. Styrning och bromsar fungerar, något stela eftersom broms/-styrservo inte går in.

Bilen puffar lite svagt då gasen trycks ned i botten under försök till start, det surrandet ljudet som normalt kommer från bränslepumpen hörs inte längre.

Mitt antagande var därför att bränslepumpen dog och jag hade en väldig tur att bensinen som fanns kvar räckte för att ta mig av motorvägen och glida in på en säker plätt.

(Jag hade en felkod, P0340, Cam shaft position sensor) Denna nollade jag, har inte kommit tillbaka. Jag har tidigare kopplat ur VVTn och vet inte om det kan vara felkoden som låg kvar. VVT har varit dålig ett tag och väsnats. VVTn tystnade dock av sig själv och det senaste året har den dock varit tyst.

Jag köpte mig en ny bränslepump från Biltema, (beställde först från skruvat.se men det vart en längre leveranstid så jag tog mina chanser på biltema.)

När jag skruvade bort den gamla pumpen fanns det ingen bensin i slangen för utförsel (slangen kopplad till uttaget med en pil riktad bort ifrån pumpen.)

Jag kopplade in den nya pumpen och har nu bensin flödandes i bägge slangar, bilen började tända. Det lät som det kom in bensin den försökte antända.
Bilen startade dock inte, just nu är bilen hembogserad och batteriet står på laddning.

Skall prova starta den mer ikväll, mina frågor är följande;

Pumpen jag köpte ser lite annorlunda ut, två uttag istället för tre och annan placering utav uttaget för kontakten.
Skruvat.se säljer bägge varianter, bägge skall passa min bil enligt deras notiser. Min förståelse är att det är lite annorlunda design på pumpar för Fas 1 och Fas 2?

Hur kan jag säkerställa att bensin flödat fram till motorn?

Sensorn för kamaxeln, (Cam shaft position sensor) är detta något som kan få bilen att tvärdö? (Är denna svår att byta på min modell?)

Bör jag låta bilen stå i tändningsläge ett tag för att bygga upp ett tryck i slangen för tillförsel utav bensin eller hur fungerar det med bränslepumpen, går den bara när bilen är i gång eller under försök till start?

Alla funderingar och tips tas tacksamt emot. :D

Mvh!
av emtor
#1213501
Wooglepie skrev: Hur kan jag säkerställa att bensin flödat fram till motorn?
Kolla fuelrail'en . . . på vänstra endan sitter det en ventil med ett plastlokk på. Ta bort lokket och tryck inn nålen. Kommer det bensin ut så är flödet OK.
Wooglepie skrev:Sensorn för kamaxeln, (Cam shaft position sensor) är detta något som kan få bilen att tvärdö? (Är denna svår att byta på min modell?)
Ja,-jag tror motorn tvärdör om sensorn slutar ge signal. Inte svår att byta.
Wooglepie skrev:Bör jag låta bilen stå i tändningsläge ett tag för att bygga upp ett tryck i slangen för tillförsel utav bensin eller hur fungerar det med bränslepumpen, går den bara när bilen är i gång eller under försök till start?
Bränslepumpen går i två sekunder när tändningen slås på. Sen börjar den gå permanent så länge motorn går. Jag låter bränslepumpen gå tills den stannar, sen startar jag.
av Wooglepie
#1213512
Tack för svaren!

Denna ventilen med testnålen, sitter den på framme på vänster sida utav motorblocket sett inifrån?

Kamaxelgivaren, är det impulsgivaren eller bara "givaren" ? Det fanns nämligen två nu när jag ringde till Mekonomen.
Den ena vart som ett öga som tittade på kamaxeln och den andra vet jag inte riktigt, ursäkta min okunnighet.
av emtor
#1213520
På några motorer sitter den i endan av fuelrailen. På min motor sitter den uppe på fuelraile lite till vänster,
Jag minns inte säkert men jag tror man må skruva loss lite plast för att komma åt den.
När du står framför bilen så finns den på vänstersidan.
Kolla bränsleregulatorn också. Tag bort den lilla slangen. Om det rinner bensin här så har membranet fått en spricka.
Titta på motorns bakenda (höger när du står framför bilen). I endan på den ena kamaxeln sitter det ett lock av plast. På den andra sitter det monterat en givare. Var den andra givaren finns vet jag inte.
av Wooglepie
#1213726
Tack!

Har inte lyckats få igång den ännu, det som händer när man vrider om nyckeln är;
  • Startmotorn går igång
    Bilen tänder
    Ibland smäller det till en två gånger från avgassystemet (Som en förgasarknall) (Annars puffar den lite mest lite grann när man trycker ner gasen, kan den bli dränkt i bensin?)
    Bränslepumpen pumpar och bensin flödar.
Inga felkoder.
av emtor
#1213746
Wooglepie skrev:kan den bli dränkt i bensin?
Vrid på nyckelen ett tag och kolla om det luktar bensin från eksosrøret.
Kolla bränsletryckregulatorn. Sitter fastmonterat på fuelrailen (högra sidan).
Kolla den lilla vakumslangen som går inn på innsugningen. Kolla först för sprickor, så drar du loss den och ser om det rinner bensin.
Om det rinner bensin så har membranet en spicka som låter bensin rinna rakt inn i innsugningen . . . motorn dränks i så fall.
Den lilla ventilen . . . även om det sprutar bensin när man trycker inn nålen så talar det bara om att det finns tryck, men inte hur mycket.
Åk ned på Biltema ock köp den urdårliga fotpumpen dom har. Skruva loss manometeret/slangen och täta hålet som kolven satt i.
Sätt slangen på fuelrail-ventilen och vrid på nyckelen så att bränslepumpen startar. Nu kan du kolla hur stort tryck du har och om trycket försvinner eller inte. Trycket skal vara mellan 35 och 45 psi.
av Wooglepie
#1216314
Tack för hjälpen!

Jag lyckades inte fastställa problemet innan motorn havererade under försök till start. (Det kommer ett otrevligt knack från tredje cylindern, låter som en ventil som får stryk.)

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder