Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1212951
Hej.

Köpte en fin V40 2.0T för en månad sedan. Den var nyservad med ny kamrem på verkstad två månader tidigare.
Bilen går bra. Hade då gått 14800 nu passerat 15000 mil. Den hade fullstämplad servicebok.

Nu har det kommit fram att stämplarna i serviceboken är falska och att det bara är kamremmen som är bytt... eller sägs vara bytt... Har inte lossat kåpan och kollat.

Ringde förra veckan verkstaden som gjort kamremsbyte i augusti och dom finns inte sedan 2003 då don togs över av stor firma som inte har haft bilen inne.

Vad gör man i ett sådant fall? Jag frågade säljaren om kamremmen var bytt och han sa ja och visade stämpel och etikett i boken. Dumt nog så frågade jag inte om vattenpump (vet att den inte brukar bytas), rullarna (som ingår i bytet) och hjälpremmen. Dessa anser jag att en firma borde ha bytt då de stämplar boken men stämpeln är falsk. Hittat ett kvitto som stämmer med datumen på en ny kamrem på 500:- i hanskfacket.

Vad gör man? Bilen går bra och jag är nöjd. Gav pris utifrån att kamremmen var bytt Inkl rullarna som borde bytts. Dumt nog frågade jag inte om dom men finns det firmor som gör service utan att byta dom?...

Frågan är vad man gör? Håller rullarna en kamrem till? Ska man göra om alltihopa? Hade inte räknat in det i priset direkt... :-(

Nästa gång jag köper bil kommer jag att vara jättejobbig och skruva av kåpor och ringa verkstäder... Tyvärr.

Mvh /Magnus
av magseg
#1213021
Privatperson
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213105
magseg skrev: Dessa anser jag att en firma borde ha bytt då de stämplar boken men stämpeln är falsk. Hittat ett kvitto som stämmer med datumen på en ny kamrem på 500:- i handskfacket.
Ta kontakt med säljaren och hota med stämning för urkundsförfalskning. ??:-/
Användarvisningsbild
av Ping84
#1213165
Kamremmen är ju bytt så jag kan inte förstår varför du skulle kalla det för en "falsk" stämpel.
Sen beror det ju på bil, i vissa serviceprotokoll står det faktiskt bara "kontroll/infettning" av spännrulle.

Kan dock tänka mig att många tillverkaren rekommenderar byte av spännrullar samtidigt som kamremsbyte.
av magseg
#1213175
Har ringt flera verkstäder idag och kollat. Ingen byter bara remmen.
Det ska göras efter 16000 mil. Rem, rullar och ev vattenpump.
De sa allihop att om nån bara vill byta remmen får de gå nån annan stans.
av magseg
#1213259
Jo. Kamremmen är bytt enligt säljaren av firma.
Firmans stämpel i boken finns.
Firman upphörde 2003. Firman finns inte över huvud taget. Numret går till en Bilia som tagit över och de har aldrig haft in bilen.
Den firman som inte finns har i höst gjort både kamrem och en annan service. Man förväntar sig att det är fackmannamässigt gjort när det finns en verkstadsstämpel. Vad jag förstår så är det på v40 2.0T vid 15000 mil kamrem, rullar, ev vattenpump och multirem enligt protokoll. Det jag kollat med säger att om man inte byter rullarna då kan dom skära i lagren och då far remmen. Dom klarar inte 30000 mil.
Därav falsk stämpel av en firma som inte finns.medvetet manipulerande av serviceboken inför försäljning för att vilseleda köparen, i detta fall mig.
Kamremmen och rullar är svårt att kontrollera på plats vid köp.
Kamremsbyte går på 7000:- och jag kan inte göra det själv.
Firmorna vill inte ens montera rullar och sätta samma rem då dom när dom stämplar ska garantera att det funkar.
Därför blir jag förbannad då firman som stämplat inte finns.
Bedrägeri. Ev i fler fall. Kan vara fler bilar än den jag köpt.
Kan vara fler stämplar i boken som är falska med fler verkstäder.
av magseg
#1217800
Återkommer med mer info om hur detta går sedan.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]