Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
#1213236
andersbe skrev:
qsecofr skrev:
vetten skrev:Så bör du väl byta kamremmen också då den måste av för att byta drevet ska väl ändå bytas runt 12000 mil.
Både kamrem och vattenpump byttes för ca 6 månader sedan i samband med att vi köpte bilen.
Men jag byter nog remmen ändå när jag har isär sakerna.
Man kan göra en eget verktyg.

:-)-)
Tack för bilderna, mycket lärorikt.
Ser att du har drevet på avgassidan, jag har det på insugssidan.
Men det är väl för att du har turbo och jag sugmotor.
av emtor
#1213281
För att spåra upp ljud så kann man använda en skruvmejsel eller nåt liknande som nån sorts stetoskop.
Håll handtaget inntill ørat och den andra endan mot det du vil kolla.
Lite svårt på VVT-drevet som roterar, men om du vil kolla ventillyftarna så funkar det.
av qsecofr
#1213365
emtor skrev:För att spåra upp ljud så kann man använda en skruvmejsel eller nåt liknande som nån sorts stetoskop.
Håll handtaget inntill ørat och den andra endan mot det du vil kolla.
Lite svårt på VVT-drevet som roterar, men om du vil kolla ventillyftarna så funkar det.
Tack det knepet känner jag till sedan länge. Är ju faktisk utbildad bilmek, men har aldrig jobbat med det.
Jag prövade detta men som du säger var det svårt att lokalisera ljudet detta med den metoden.
av qsecofr
#1214705
Ok, lånat lite specialverktyg för att låsa kammarna samt lossa remskivan på vevaxeln.

Då vvt drevet inte har någon krysskil, saknar märkning och kan sättas hur som helst så hade jag tänkt att göra följande.

Låsa kammarna i nolläge. kolla så att märkningen på drevet vid vevaxeln är i linje.
Lossa kamremmen.
Lossa vvt drevet samt byta det och packboxen innanför.
Montera dit det nya vvt drevet fast inte dra fast det så att det kan rotera fritt.
Sätta tillbaka kamremmen och sedan dra åt vvt drevet till rätt moment.

Har jag fattat rätt då?

Specialverktyg.
https://www.dropbox.com/s/m0zt9hzqnbid7 ... 8.jpg?dl=0


tack.
av emtor
#1214732
Det beror på om du har den nyare typen VVT-drev eller det gamla.
Om du har den nya typen med låspinne inuti så är den metod du beskriver rätt. (Om jag minns rätt).
Det finns också ett låsverktyg för vevaxseln. Om du inte använder det så var noga på att vevaxeln inte rör sig efter att remmen tagits bort.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]