Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qsecofr
#1212567
Hej,

Min sambo har två st S40 som hon växlar mellan, hon kör en ett par veckor i taget.
Nu har den 'bättre' börjat knacka otrevligt i motorn. Bilen är en S40 04 med 1,8 motor (inte GDI) som har gått 12.000 mil.

Knacket hörs inte hela tiden, till exempel då man startar bilen hörs ibland inget knack men efter en stund börjar det.
Varvar man motorn följer det varvtalet, det låter som om det kommer från motorns högra sida.

Kan det vara en lyftare som strejkar? Oljenivån är normal och bilen går annars normalt.
Kan det var värt att byta olja och se om det tystnar? Hon köpte bilen ganska nyligen och då skulle precis den vara servad med ny kamrem samt vattenpump och olja samt filter.

Spelade in en liten filmsnutt där man kan höra ljudet.

tacksam för tips.

https://www.dropbox.com/s/apao0lkyrsx9y ... 8.mov?dl=0
av qsecofr
#1212598
vetten skrev:Vvt-drevet är mitt tips.
Intressant, Kan man säkerställa på något sätt att det är detta som felar?

Hänger det ihop med att bilen plötsligt kan gå ojämt en stund på låga varv?

Kan man byta det hyfsat enkelt själv?
Jag får säga att jag är ganska bra på att meka, har bytt en del kamremmar, topplockspackningar osv.
Även bytt kolv och foder på traktorer osv.

tack.
Användarvisningsbild
av vetten
#1212615
Använd sökfunktionen här på forumet sök på vvt-drevet det finns massor av trådar om detta som kanske kan vara till hjälp.
av qsecofr
#1212617
vetten skrev:Använd sökfunktionen här på forumet sök på vvt-drevet det finns massor av trådar om detta som kanske kan vara till hjälp.
Jag har googlat detta och som sagt hittat mkt info.

Dubbelkollar bara..
Om jag plockar bort plastkåpan över tändstiften och drar ur kontakten, tystnar det så så är det vvt-drevet som är problemet?

Hittade denna video, ändrar ljudet karaktär när man drar ur sladden så måste det vara drevet som är kasst.
Får se om jag hinner kolla detta i morgon, återkommer då.

tack.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1212707
qsecofr skrev:Hej,

Min sambo har två st S40 som hon växlar mellan, hon kör en ett par veckor i taget.
Nu har den 'bättre' börjat knacka otrevligt i motorn. Bilen är en S40 04 med 1,8 motor (inte GDI) som har gått 12.000 mil.

Knacket hörs inte hela tiden, till exempel då man startar bilen hörs ibland inget knack men efter en stund börjar det.
Varvar man motorn följer det varvtalet, det låter som om det kommer från motorns högra sida.

Kan det vara en lyftare som strejkar? Oljenivån är normal och bilen går annars normalt.
Kan det var värt att byta olja och se om det tystnar? Hon köpte bilen ganska nyligen och då skulle precis den vara servad med ny kamrem samt vattenpump och olja samt filter.

Spelade in en liten filmsnutt där man kan höra ljudet.

tacksam för tips.

https://www.dropbox.com/s/apao0lkyrsx9y ... 8.mov?dl=0


Lyssna och jämför, Länk

:-O)
av qsecofr
#1212843
Hade loss kabeln men det blev inte tyst. Ljudet ändrade helt klart karaktär när jag fipplade med kontakten så det blir ett byte av hjulet.

Hmm, behöver visst röja en hel del i dubbelgaraget för att få in EN bil :)
Användarvisningsbild
av vetten
#1212848
Så bör du väl byta kamremmen också då den måste av för att byta drevet ska väl ändå bytas runt 12000 mil.
av qsecofr
#1212945
vetten skrev:Så bör du väl byta kamremmen också då den måste av för att byta drevet ska väl ändå bytas runt 12000 mil.
Både kamrem och vattenpump byttes för ca 6 månader sedan i samband med att vi köpte bilen.
Men jag byter nog remmen ändå när jag har isär sakerna.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]