Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1208911
Vrider på tändningsnyckelen, ljus i instrumentbrädan, vrider till startposition, inget händer annat än att det klickar i nåt rele och att ljuset släcks (instrumentbräda och frontljus).
Jag hör inget ljud från startmotorn som när solenoiden slår till, vilket man borde göra . . . eller?
#1208923
Kontrollera jordflättan och anslutningar till startmotorn också.

Jag hade provat med startkablar på det redan laddade batteriet och sett om det gett någon skillnad.

Jag misstänker att din mätning av batteriet inte ger helt korrekt värde. Om spänningen fortfarande var 12,4 Volt så skulle knappast ljusen slockna.

Om batteriet är gammalt tror jag att det är mest troliga felklällan. Om du vet att batteriet är bra kan det mycket väl vara fel på startmotorn eller kopplingarna till den.
#1208934
Att ljusen släcks när nyckeln vrids i startläge är normalt beteende.
Jag mätte spänningen under start för att kolla om spänningen kollapsade eller inte. Hade spänningen kollapsat så kunde jag nog vara säker på att batteriet var orsaken.
Jag är nästan säker på att det måste vara solenoiden på startmotorn som är kass. Dom brukar ge ett rejält ljud när dom slår inn. Den här är tyst.
Jag borde kolla anslutningar og jordflätan, men man ser ju inte en skit nånstans i dom här motorutrymmen.
Måste nog under bilen i snö och kyla här i jävla kalla Karasjok . . . 30 mil norr om Karesuando,-kolla kartan för skjoj skull . . :D
#1209036
30 mil norr om Karesuando -- dvs mitt ute i Norra Ishavet?

Karasjokk är väl typ 10 mil norr om Karesuando? :wink:

Ljusen släcks för att spänningen går ner när startmotorn arbetar. Har du ingen ström till startmotorn går inte spänningen ner. Jag tycker fortfarande att du bör prova med startkablar för att säkerställa att det inte är fel på batteriet. Den symptom du beskriver är oftast batterirelaterad -- och det är enkelt att byta batteri...
#1209130
Karesuando - Karasjok 27 mil langs vägen.
Jag fann startmotorn och gav den en rejäl högersväng med en hammare. Startade direkt.
Jag köper en ny, för det här kommer att hända igen, den jävulen har börjat strula.
Annars är jag jättenöjd med min Volvo,-ett blant många exempel på Sverige som industrination . . . hälsning från en norrbagge i Karasjok,-här finns bara fisk och olja.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]