Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DanielRauti
#1208518
Hej! Har precis köpt en billig andrabil att ha under vintern och vid provkörning och innan jag bytte olja i den gick den utan några problem.

Ca en mil efter oljebytet märkte jag ett konstigt knackande ljud från motorn som liksom kommer och går i jämn takt (tyst,rassel,tyst,rassel) osv.

Vad jag kan läsa mig till verkar det vara ett kamdrev som strular eller nåt VVT-tjosan.

Kan det ha uppkommit efter oljebytet?

Jag hade i Biltemas 5w-40 då den ska vara okej till den här bilen samt att den var billig.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035823/

Någon kunnig?





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208520
Vet du vad det var för olja i den innan du bytte? Du slog ju i helsyntet. Har hört att det inte är bra med det, om det var mineral innan. Fel/rätt, jag är inte säker.
Användarvisningsbild
av DanielRauti
#1208524
SvenB skrev:Vet du vad det var för olja i den innan du bytte? Du slog ju i helsyntet. Har hört att det inte är bra med det, om det var mineral innan. Fel/rätt, jag är inte säker.
Inte en aning vad det var för olja i den innan faktiskt. Men ska det göra sån skillnad vad som var innan då man tömt motorn på den gamla oljan så man skulle kunna få detta fenomenet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
#1208525
DanielRauti skrev:
SvenB skrev:Vet du vad det var för olja i den innan du bytte? Du slog ju i helsyntet. Har hört att det inte är bra med det, om det var mineral innan. Fel/rätt, jag är inte säker.
Inte en aning vad det var för olja i den innan faktiskt. Men ska det göra sån skillnad vad som var innan då man tömt motorn på den gamla oljan så man skulle kunna få detta fenomenet?
Det jag har hört så löser helsyntet upp gammal "skit" som åker runt i motorn. Har det varit helsyntet innan, finns inte den "skiten". Hoppas,för din skull, att jag har fel.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1208713
Det har nog mindre med helsyntet eller inte och mer med den specifika oljans rengöringsegenskaper att göra.

Så länge det rätt sorts olja är ett byte till helsyntet inget problem i sig.

Hur såg gamla oljan och filtret ut? Tjära eller fräsch? Kladd under oljelocket och avlagringar på stickan?
Användarvisningsbild
av DanielRauti
#1208730
SBergdahl skrev:Det har nog mindre med helsyntet eller inte och mer med den specifika oljans rengöringsegenskaper att göra.

Så länge det rätt sorts olja är ett byte till helsyntet inget problem i sig.

Hur såg gamla oljan och filtret ut? Tjära eller fräsch? Kladd under oljelocket och avlagringar på stickan?
Den såg ut som vilken olja som helst vid ett byte, inga konstigheter med varken oljan eller filtret.

Ljudet försvann för en stund men efter några mil och med en avstängning av motorn som test återkom ljudet igen.

Mycket mysko detta!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]