Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddieV
#1204473
Hej. Var och besiktigade min S40 T4 1.9 från 1998 i veckan och fick då reda på att det kan vara bra att byta ut följande del av motorn. Dum som jag är (inte så insatt i vad alla delar heter), så lade jag inte märke till vad han sa att den hette. Har googlat runt lite men hittar inget som hjälper mig att lösa problemet så tänkte därför kolla om någon kunnig här inne på forumet vet vad delen heter och vad den kan tänkas kosta att byta?
Bilagor
BB1E052B-2823-4158-BB32-B0694F26F9F0.jpeg
BB1E052B-2823-4158-BB32-B0694F26F9F0.jpeg (212.38 KiB) Visad 370 gånger
Användarvisningsbild
av Ping84
#1204508
Öhmm din pil pekar på kamremskåpan.

Fast mest logiska vore om du menar kamrem, alternativt kamremskit och vattenpump?
En märkesverkstad tar nog runt 4500-6500kr
av EddieV
#1204522
Ping84 skrev:Öhmm din pil pekar på kamremskåpan.

Fast mest logiska vore om du menar kamrem, alternativt kamremskit och vattenpump?
En märkesverkstad tar nog runt 4500-6500kr
Exakt, därför jag misstänker att han antingen pekade fel eller sa fel. Hur som helst så handlade det om en del där det kan läcka in olja och där det sitter två kolvar/muttrar och som i sin tur leder till att bilen låter högt och hackar vid hårt tryck på gasen. Som du/ni märker så har jag ingen vidare koll på sånt här, dessutom är kamremmen bytt för 7000 mil sedan, så ska ju hålla ett bra tag till.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1204571
EddieV skrev:
Ping84 skrev:Öhmm din pil pekar på kamremskåpan.

Fast mest logiska vore om du menar kamrem, alternativt kamremskit och vattenpump?
En märkesverkstad tar nog runt 4500-6500kr
Exakt, därför jag misstänker att han antingen pekade fel eller sa fel. Hur som helst så handlade det om en del där det kan läcka in olja och där det sitter två kolvar/muttrar och som i sin tur leder till att bilen låter högt och hackar vid hårt tryck på gasen. Som du/ni märker så har jag ingen vidare koll på sånt här, dessutom är kamremmen bytt för 7000 mil sedan, så ska ju hålla ett bra tag till.
Om det låter/ljud från det område kan det vara ett lagar om så är fallet, bör kollas omgående, haveri!
Läcker olja är det en packbox, kam. :shock:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]