Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Autobahn
#1202832
Hej !

Jag har en Kamrem som hoppat över några kuggar. Utgår ifrån att det ena kandrevet vridit sig några kugg.
Nu har jag vridit det rätt igen och kamdrevens märkningar pekar rakt upp mot märkningen på kåpan (klockan 12).

Remskivan på vevaxeln sitter som f_n och jag får inte av den för att ev. se märkningen på den.
Har kollat med skruvmejsel på cylinder 1 och den ligger inte riktigt i topp när kamremsdrevens märkning är på klockan 12.

När cylinder 1 är på topp är kamremsdrevens märkning på ca klockan 13:30 ??

Är det någon som vet om det ska vara så?

Lite riskabelt att bara prova och starta.

//////
Volvo s40 2.0 -98
170569-2337a220aa178f484e7478334b841ca1_large.jpg
kamrem inställning
170569-2337a220aa178f484e7478334b841ca1_large.jpg (154.1 KiB) Visad 837 gånger
Användarvisningsbild
av andersbe
#1202864
Plocka bort motorfästet och gör det riktigt efter märkningarna är att rekomendera.

Om remmen kuggar över har du problem så som kärvande lager, vattenpump, styrlager eller kamaxellager!

Var noga med att kolla allt i annat fall kan det sluta med en ny topp! :-O)
av Autobahn
#1202882
Motorfästet är bortplockat. Tanken var att jag skulle göra det ordentligt efter märkningar på både kamdrev och vevaxel.
Då jag inte fick av remsivan vid vevaxeln försökte jag mig på en ful-lösning. Satte 1.cylindern i top -läge och "kuggade -rätt" kamaxel dreven.

Kan man utgå ifrån att när 1. cylinderns läge är högst upp att märkningen på vevaxeln är i noll-läge, och då ska kamaxeldreven också ställas i nolläget.
Så är inte fallet just nu då kamaxeldrevs-märkningen pekar på ca 13:30.

Det går att hand-dra runt motorn. Borde då inte ett startförsök vara "riskfritt" ?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1202902
Autobahn skrev:Motorfästet är bortplockat. Tanken var att jag skulle göra det ordentligt efter märkningar på både kamdrev och vevaxel.
Då jag inte fick av remsivan vid vevaxeln försökte jag mig på en ful-lösning. Satte 1.cylindern i top -läge och "kuggade -rätt" kamaxel dreven.

Kan man utgå ifrån att när 1. cylinderns läge är högst upp att märkningen på vevaxeln är i noll-läge, och då ska kamaxeldreven också ställas i nolläget.
Så är inte fallet just nu då kamaxeldrevs-märkningen pekar på ca 13:30.

Det går att hand-dra runt motorn. Borde då inte ett startförsök vara "riskfritt" ?
Har aldrig behövt ta av remskiva för att se märkningen på vevaxel, ficklampa, varken vid rembyte eller byte av VVT, funkat bra för mig, du kan ju gämföra om du ser märkning och ettans övredödpunkt om dom samstämmer ser jag inget hinder för att det ligger rätt man kan även använda en svänghjuls låsnings axel som man för in utefrån motorn och låser svänghjulet = i 0 läget.

Du kan se på bilden och i mitten av vertygslådan hur den ser ut(Biltema). :-)-)
Kam_verktyg_1a.jpg
Komplett kam verktyg sats
Kam_verktyg_1a.jpg (156.99 KiB) Visad 825 gånger
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
av Autobahn
#1203042
Efter lite skruvande fick jag till slut av "generator-servo-ac" remmen. Och efter lite bankande på remskivan fick jag även av den.

@ andersbe : Ja du har rätt , man behöver inte ta av remskivan för att se markeringen på vevaxel drevet. Det ser jag nu när jag vet vad jag ska titta efter. :-)

Efter att alla markeringar på dreven ställts rätt var det dags för start-försök.
Och efter några sekunder med startmotorn , wrooooom :-) Den gick igång .

Själva kamremen ser "frisk" ut men det har gått sina mil och tid så den bör bytas. generator-remmen har massor med torrsprickor på insidan så det ska också bort.
Då jag nu har allt nerskruvat tänkte då att det är väl lika bra byta vattenpump.

När jag försöker ta bort infästningen för motorfästet blir det problem. 4 stora bultar är lossade och själva delen går att vicka på och verkar lös men den går inte få av. Har envänt en del våld men den sitter kvar lika löst hela tiden.
Är det någon som har tips på hur man får av den här delen , se blid.
IMG_2226.jpg
IMG_2226.jpg (1.17 MiB) Visad 825 gånger
Användarvisningsbild
av andersbe
#1203109
@ andersbe : Ja du har rätt , man behöver inte ta av remskivan för att se markeringen på vevaxel drevet. Det ser jag nu när jag vet vad jag ska titta efter. :-)

:mrgreen:


När jag försöker ta bort infästningen för motorfästet blir det problem. 4 stora bultar är lossade och själva delen går att vicka på och verkar lös men den går inte få av. Har envänt en del våld men den sitter kvar lika löst hela tiden.
Är det någon som har tips på hur man får av den här delen , se blid.

Har för mig att det är 5-bultar, kolla "under" fästet till höger, sitter även med ett styrstift har jag för mig :roll:

Känn på alla hjulen om du känner glapp och eller något skrapande om så byta....slippa haveri!!

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]