Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fyllet
#1202665
Hej!!

Jag har införskaffat mig V40 2.0t 2001 manuellt till sonen som skall börja övningsköra.

Jag provkörde bilen innan köp och det var inga problem alls motorn gick fint och växlarna gick i sina lägen utan problem.
Nu kommer jag till problemet efter ett tags körning och det låter som en diesel i motorrummet:) när det är en bensinare. Motorn knackar eller klapprar inte när den är kall. Efter mkt googlande och felsökningar har jag kommit fram till strömförsörjningen till denna selenoid. Hur jag kommit fram till det? Jo, jag kopplade direktström från batteriet till selenoiden och VVT hjulet tystnade. Det måste vara ngn givare som styr denna ström.
Jag har mätt spänningen och den röda kabeln ger 13.* volt och den ljusblåa ger 3.*V. mäter jag mellan dessa kablar ger den 10.*V.

Ni som kan detta och tror sig veta kan slå sönder min teori :D .
Eller någon som kan göra en mätning på sin fungerarnde bil och se om det är samma spänning :???: som jag fått.

Tacksam för svar om ngn har en susning!
#1202692
fyllet skrev:Hej!!

Jag har införskaffat mig V40 2.0t 2001 manuellt till sonen som skall börja övningsköra.

Jag provkörde bilen innan köp och det var inga problem alls motorn gick fint och växlarna gick i sina lägen utan problem.
Nu kommer jag till problemet efter ett tags körning och det låter som en diesel i motorrummet:) när det är en bensinare. Motorn knackar eller klapprar inte när den är kall. Efter mkt googlande och felsökningar har jag kommit fram till strömförsörjningen till denna selenoid. Hur jag kommit fram till det? Jo, jag kopplade direktström från batteriet till selenoiden och VVT hjulet tystnade. Det måste vara ngn givare som styr denna ström.
Jag har mätt spänningen och den röda kabeln ger 13.* volt och den ljusblåa ger 3.*V. mäter jag mellan dessa kablar ger den 10.*V.

Ni som kan detta och tror sig veta kan slå sönder min teori :D .
Eller någon som kan göra en mätning på sin fungerarnde bil och se om det är samma spänning :???: som jag fått.

Tacksam för svar om ngn har en susning!

Själva soloniden är frekvensstyrd från styrdatorn, att koppla 12v till denna innebär att den ställer sig ett utgångsläge = fullt öppen eller fullt stängd,
frekvänsen gör det att det kan bli olika tryck till VVT-hjulet så att den vrider sig olika mycket efter motorns belastning.
Troligen är det och brukar vara VVT-hjulets indre delar som börjar ta slut och du får byta hela hjulet ett stort jobb med special verktyg som låser kammarna etc. :roll:
av fyllet
#1202952
Dessa fel får jag när jag pluggar in och kollar.
ECM-61 Reset Valve, camshaft; Felaktig signal
ECM-60 Reset Valve, camshaft; Felaktig signal
ECM-5D Reset Valve, camshaft; Signal saknas

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...