Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
#1192985
Hej!

Hur ska temperatur mätaren i instrumentpanelen fungera ? (Digital).
Vad ska den stå på när motorn är kall och man vrider om nyckeln?

Min står runt 45-50.
Men ibland står den på runt 126 grader.
beror på, räcker jag vrider om nyckeln fram och tillbaka så kan den hoppa mellan dessa två lägen.


En volvo s40 2.0t ifrån 1998
mvh
Användarvisningsbild
av Ping84
#1193077
Cold står det på min, sen temperatur 40,45 efter en liten stund och sen klättrar den upp till runt 89.

Verkar vara nått trasigt om den visar 126C
av HanseN86
#1193095
Ping84 skrev:Cold står det på min, sen temperatur 40,45 efter en liten stund och sen klättrar den upp till runt 89.

Verkar vara nått trasigt om den visar 126C
Jaha! Trodde den skulle starta på 0 som en vanlig tempmätate.
Ja eller hur, tempmätare och termostat utbytt..
Vart kan felet annars ligga då? Styrenheten?
av HanseN86
#1193381
Har nu dubbel kollat med min obd2 läsare.

Tempen ligger runt 90-95, går upp till 100, fläkten startar och den sjunker igen osv..
Helt korrekt, men instrumentets temperatur räknar till 68 sen stannar den där.

Ligger felet i instrumenthuset?

Mvh
av Rådlös
#1193392
Börja med att kolla tempsensorn först. Mät motståndet vid olika lägen under varmkörning. Det är värdefullt om du kan hitta en mätkurva för just den givaren. Jag har sett sådana på nätet, men då måste du ha fabrikatet och typnummer. I vissa fall kan det kanske vara enklare att på vinst och förlust, köpa en ny givare.
av HanseN86
#1193576
Rådlös skrev:Börja med att kolla tempsensorn först. Mät motståndet vid olika lägen under varmkörning. Det är värdefullt om du kan hitta en mätkurva för just den givaren. Jag har sett sådana på nätet, men då måste du ha fabrikatet och typnummer. I vissa fall kan det kanske vara enklare att på vinst och förlust, köpa en ny givare.

Styrboxen får rätt temperatur, har dubbelkollat med obd2 uttaget, det stämmer.. men instrument mätaren får felaktig..
både teermostat och tempgivare är helt nya
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1194581
Har för mig den modellen har två tempgivare, en för ECUn och en för instrumentet, men kan minnas fel. Kan kolla i haynesboken i morgon..
av HanseN86
#1195527
Variosboy skrev:Har för mig den modellen har två tempgivare, en för ECUn och en för instrumentet, men kan minnas fel. Kan kolla i haynesboken i morgon..
Har letat men inte funnit någon mer tempgivare. Däremot får jag några fel i vol-fcr under (combined instrument)...

cl-123 engine coolant temperature sensor too high
och
cl-122 engine coolant temperature sensor too low

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]