Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1192509
Hej!

Har inhandlat en V40 T4 2001 automat med 22 000 mil på mätaren.
Den har gått från misshandlad till väl omhändertagen, vi har gjort en massa småsaker på den som t.ex. lite nya bussningar, nya blinkersglas, däck o fälg, rekond, motortvätt och tagit bort en dåligt fungerande extraljusramp(amatörmässig sladddragning) som satt under regnumret, etc.

Bilen rycker vid acceleration

- den rycker när man trycker på lite extra, kör man med normal lätt fot accelererar den fint men vill man ha lite mer rycker det bara och acceleration uteblir, nu sist började lampan "felfunktion i Motorstyrningssystemet" att blinka. Jag stängde då av motorn och startade igen så att felet skulle försvinna som det också gjorde.

Tändspolarna är ok efter kontroll.
Har gjort ett test som jag fann på forumet med att lägga automatlådan på läge 3, accelererar upp till 70 km/h och låta motorbromsa ner till under 30 km/h tre ggr men det har inte hjälpt.
Har provat att koppla ur DSA men ingen förändring.
Den känns törstigare än normalt.

Såg att man bytt Vevaxellägesgivare en gång vid 18 000 mil, kan den vara en orsak?
Förslag på mer saker jag kan göra?

Hur mycket olja ska jag köpa in för oljebyte till växellådan?

Kabelskydden till elkablar under höljet som går runt bland tändspolarna har vittrat sönder, är det akut att fixa nya eller håller de kablarna emot värmen?

Hoppas på lite härliga förslag för att få igång denna pärla i orginalskick och ut på vägarna igen :D
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]