Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
#1216878
Fan vad jag blir knäpp..
Satte in en vattentemperatursmätare i a-stolpen.
Funkar bra för att hålla koll på temperaturen, men stör mig fortfarande på dem tre felkoder som finns på instrumenthuset..

(Vol-FCR)
CI-133, Oil temperature sensor, signal to high
CI-123, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to high
CI-122, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to low

Kollar jag med olika program genom obd2 uttaget så visar den mycket korrekt temperatur, runt 90, sticker ibland upp till 100 och då startar fläkten och den sjunker ner till 90 igen osv.
Tempen i a-stolpen visar också korrekt.
Har bytt tempgivaren också, med en helt ny.

Detta irriterar mig mest då tempen alltid börjar runt 45 ELLER 125 när jag vrider på tändningen.. och tickar sedan ner/upp till 68grader där den stannar..
Läste också någonstans att detta är ett "safe mode/temperatur" när något med givaren felar för att visa att det är fel.



Lambdan får jag fortf ibland felod på uppvärmingen både bak och fram men den försvinner igen och kan vara borta hur länge som helst och så kommer den igen osv..
Där är jag mer inne på om det kan ha nått med glapp i tändninglåset och göra.
Hade problem med att starta den häromndagen och startspärren gick in, när jag sedan hade vart och pillat runt låskolv, rattstång och nycklar, så startade den och lambdan släcktes(?)..

mvh
av Rascal09
#1224601
Hej!

I början ber jag om ursäkt för mitt svenska språk. Jag är från Polen och jag har samma problem.
Jag översätter i Google Translate :)

@HanseN86 Har du hittat lösningen på problemet? Jag har också ett problem med P0141 och CI-122. Motorn ersatt från 1,8 till 2,0T. ECU ersättning?

Jag hälsar dig!
Marek

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]