- ons 06 dec 2017, 20:00
#1216878
Fan vad jag blir knäpp..
Satte in en vattentemperatursmätare i a-stolpen.
Funkar bra för att hålla koll på temperaturen, men stör mig fortfarande på dem tre felkoder som finns på instrumenthuset..
(Vol-FCR)
CI-133, Oil temperature sensor, signal to high
CI-123, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to high
CI-122, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to low
Kollar jag med olika program genom obd2 uttaget så visar den mycket korrekt temperatur, runt 90, sticker ibland upp till 100 och då startar fläkten och den sjunker ner till 90 igen osv.
Tempen i a-stolpen visar också korrekt.
Har bytt tempgivaren också, med en helt ny.
Detta irriterar mig mest då tempen alltid börjar runt 45 ELLER 125 när jag vrider på tändningen.. och tickar sedan ner/upp till 68grader där den stannar..
Läste också någonstans att detta är ett "safe mode/temperatur" när något med givaren felar för att visa att det är fel.
Lambdan får jag fortf ibland felod på uppvärmingen både bak och fram men den försvinner igen och kan vara borta hur länge som helst och så kommer den igen osv..
Där är jag mer inne på om det kan ha nått med glapp i tändninglåset och göra.
Hade problem med att starta den häromndagen och startspärren gick in, när jag sedan hade vart och pillat runt låskolv, rattstång och nycklar, så startade den och lambdan släcktes(?)..
mvh
Satte in en vattentemperatursmätare i a-stolpen.
Funkar bra för att hålla koll på temperaturen, men stör mig fortfarande på dem tre felkoder som finns på instrumenthuset..
(Vol-FCR)
CI-133, Oil temperature sensor, signal to high
CI-123, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to high
CI-122, Engine coolant temperature (ECT) sensor, signal to low
Kollar jag med olika program genom obd2 uttaget så visar den mycket korrekt temperatur, runt 90, sticker ibland upp till 100 och då startar fläkten och den sjunker ner till 90 igen osv.
Tempen i a-stolpen visar också korrekt.
Har bytt tempgivaren också, med en helt ny.
Detta irriterar mig mest då tempen alltid börjar runt 45 ELLER 125 när jag vrider på tändningen.. och tickar sedan ner/upp till 68grader där den stannar..
Läste också någonstans att detta är ett "safe mode/temperatur" när något med givaren felar för att visa att det är fel.
Lambdan får jag fortf ibland felod på uppvärmingen både bak och fram men den försvinner igen och kan vara borta hur länge som helst och så kommer den igen osv..
Där är jag mer inne på om det kan ha nått med glapp i tändninglåset och göra.
Hade problem med att starta den häromndagen och startspärren gick in, när jag sedan hade vart och pillat runt låskolv, rattstång och nycklar, så startade den och lambdan släcktes(?)..
mvh