Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
#1191724
Hej! Har bytt motor i min Volvo s40 2.0t ifrån 1998!
Bytet har gått bra och alla vätskor och filter inkl tändstift är bytta.

Har bara ett par problem.
Får felkod P0141, vad jag ser så är det den bakre lambdan.
Bilen har stått väldigt länge så just det felet tror jag försvinner bara man kör med den en del och kör den riktigt varm.
Är nog en hel del kondens i skiten den rök rätt vitt i början av starten men allt verkar ge med sig.

Men ett annat fel jag blir tokig på, är temperaturen i instrumentpanelen.
När den är kall, och jag vrider igång tändningen står den ibland runt 40-50 grader.
Men ibland står det "Stop" blinkandes, och då står den på över 100grader, ca 125-126grader.
Visst, den sjunker sakta men ändå.
Annars står den runt 68 grader när den väl står på tomgång eller vid körning.
IMG_1699.JPG
IMG_1699.JPG (1.73 MiB) Visad 678 gånger
IMG_1700.JPG
IMG_1700.JPG (1.74 MiB) Visad 684 gånger
Olje tempen, står alltid som Cold. Inte sett att den ändrats någon gång.
IMG_1697.JPG
IMG_1697.JPG (1.73 MiB) Visad 678 gånger
av Rådlös
#1191735
Ingen slutgiltlig lösning, men kontrollmät temperaturen på motorblocket. Det gör du enklast med en IR-termometer. Mät på något "taktiskt ställe" i närheten av termostathuset t.ex. Men mät inte efter termostaten på slangen. Den blir ju inte varm förrän termostaten öppnar. Och mät på samma ställe varje gång om du gör flera kontrollmätningar.
En IR-termometer kan du köpa på något av våra bilprylvaruhus. Den billigaste finns på Clas Ohlson och kostar 300 kr. Biltema har några också, men lite dyrare.
Med sådana här mätningar får du reda på om tempgivaren i motorn är trasig eller inte. Termometern går att använda i många andra sammanhang också. T.ex när man jagar kalldrag runt fönster och dörrar i bostaden på vintern.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1191743
Men ett annat fel jag blir tokig på, är temperaturen i instrumentpanelen.
När den är kall, och jag vrider igång tändningen står den ibland runt 40-50 grader.
Men ibland står det "Stop" blinkandes, och då står den på över 100grader, ca 125-126grader.
Visst, den sjunker sakta men ändå.
Annars står den runt 68 grader när den väl står på tomgång eller vid körning.

>>Prova med att ta givaren från din gamla motor som har ett annat motstånds värde, den som sitter på den ny monterade motorn passar inte
till din tempgivare.

Olje tempen, står alltid som Cold. Inte sett att den ändrats någon gång.

Troligen lika här med givare eller inte inkopplad!! :-)-)
av HanseN86
#1191772
Rådlös skrev:Ingen slutgiltlig lösning, men kontrollmät temperaturen på motorblocket. Det gör du enklast med en IR-termometer. Mät på något "taktiskt ställe" i närheten av termostathuset t.ex. Men mät inte efter termostaten på slangen. Den blir ju inte varm förrän termostaten öppnar. Och mät på samma ställe varje gång om du gör flera kontrollmätningar.
En IR-termometer kan du köpa på något av våra bilprylvaruhus. Den billigaste finns på Clas Ohlson och kostar 300 kr. Biltema har några också, men lite dyrare.
Med sådana här mätningar får du reda på om tempgivaren i motorn är trasig eller inte. Termometern går att använda i många andra sammanhang också. T.ex när man jagar kalldrag runt fönster och dörrar i bostaden på vintern.
Jo. Temperaturen på bilen är jag inte så oroad över då den verkar hålla en bra tenp när man känner på motorn.
Är mer något vajsing med mätaren.
av HanseN86
#1191774
andersbe skrev:Men ett annat fel jag blir tokig på, är temperaturen i instrumentpanelen.
När den är kall, och jag vrider igång tändningen står den ibland runt 40-50 grader.
Men ibland står det "Stop" blinkandes, och då står den på över 100grader, ca 125-126grader.
Visst, den sjunker sakta men ändå.
Annars står den runt 68 grader när den väl står på tomgång eller vid körning.

>>Prova med att ta givaren från din gamla motor som har ett annat motstånds värde, den som sitter på den ny monterade motorn passar inte
till din tempgivare.

Olje tempen, står alltid som Cold. Inte sett att den ändrats någon gång.

Troligen lika här med givare eller inte inkopplad!! :-)-)
Tror inte jag satte över dem givarna utan tog dem som redan satt på denna motorn, men givetvis har jag sparat dem andra.
Givaren under termostathuset är ju samma båda två.
Vart sitter givaren som mäter oljan? Är det givaren strax ovanför oljetråget på framsidan av motorn?
Ska jag plocka båda givarna ifrån den gamla motorn och sätta dit då?
Måste jag tappa oljan för att byta den till oljan? Känns lite smådrygt nu när man hällt på frisk olja och vätskor runt om i hela bilen..
av HanseN86
#1192525
Uppdatering:
Har bytt tempgivare, termostat.
Även mätt upp förvärmningen på lambda nummer 2 (felkod P0141)
Bra kontakt.
Och säkring 18 till förvärmningen är hel. Även bra kontakt ifrån lambda till säkring.

Inget som har hjälpt.

Ni som har digital temperatur ? Vad står den på när ni vrider på tändningen när motorn är kall?
Ska den stå på 0 då?
Ibland står den på 45-50 ibland 126 grader.
Kan variera att jag slår till och från tändningen bara.

Den vajar och hoppar på tomgången också når felkoden kommer.
av HanseN86
#1192788
här va det dött =)

en annan fråga, tänkte prova om styrenheten är kass..
kan jag ta den ifrån en likadan s40/v40 med samma motor ? alltså en 2.0t ?

Hur funkar det med startspärr och liknande ?
av HanseN86
#1192947
Denna maskin alltså..

Tänkte jag skulle prova byta lambdan ändå. (även fast bra kontakt).

Sagt ooch gjort, bytte den. Nollade koderna och starta om bilen.
Felkoden kom tillbaka. Ihop med två andra. för lambda 1 och 2, och för lmm..

Blir galen..

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]