Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogerkp
#1189725
Hej
Då var det dags att bilen ska börja strula en V40 2.0T -01 som rullat 42900 mil :???:
Backade ut bilen från parkeringen vid hemmet, bromsarna fungerade. Kommer till första korsningen (efter ca 200m), bromsar och bromspedalen sjunker i botten, dubbeltrampar snabbt och återfår en viss bromsverkan så jag hinner stanna.
Vänder tillbaka och provbromsar, pedalen går nästan i botten men får en viss bromsverkan samtidigt som bilen drar till vänster.
Åker till OK macken och lyfter upp bilen, oljeläckage bromsok höger fram men inte från bromsslangen och dess infästning utan precis nedanför slangens infästning till oket.
Se bifogade bilder,lite taskig kvalité men det var svårt att få till något vettigt. Ser ut som om det kommer från bulten i mitten?!
Eller har jag helt fel så det är slangens infästning?
Bilagor
2.JPG
2.JPG (245.54 KiB) Visad 419 gånger
1.JPG
1.JPG (208.11 KiB) Visad 431 gånger
Senast redigerad av 1 rogerkp, redigerad totalt 0 gånger.
av Nelsson
#1189764
Det är väl en banjo bult med kopparbrickor som håller fast slangen i oket. Antingen är brickorna dåliga eller själva anslutningen på slangen som rostat. Jag skulle köpt ny slang med bult och brickor :)

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]