Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
#1189685
Hallå!
Frugans V40 började strula för ca 2 veckor sedan. Hon var då på väg hem från sina föräldrar ca 20 mil bort. När hon då hade 5 mil hem började bilen rycka vid gaspådrag, precis som att den misständer. När hon var hemma provkörde jag en sväng och visst kändes det som att den misstände, men endast vid acc. Inte om man körde lugnt.
Skruvade ur stiften och mycket riktigt hade ett av 4 stift sotat igen. Så åkte vi på semester och har inte kunnat kikat något mer förrän idag. Köpte 4 nya stift, bytte och det visar sig att biljäveln inte startar längre. Den spottar och hostar men vägrar tända till.
Skruvar ur stiften igen, och nu har alla 4 stift sotat rejält på bara ett par minuter.
När jag dessutom skruvar ur stiftet från 2:ans cylinder så tokryker det ur hålet. Börjar ana att det blir kostsamt det här....

Vad fasen kan det vara som strular till det? För soppa kommer det från spridarna, det har jag kollat. Fint flöde dessutom.
Att tilläggas är väl att när jag drog upp oljestickan så var det minimalt med olja....Ingen lampa har ju lyst så varför kolla oljan...*suck*....

Någon som har några tips eller idéer på vad f*n det kan vara som strular?

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av andersbe
#1189703
HostileNation skrev:Hallå!
Frugans V40 började strula för ca 2 veckor sedan. Hon var då på väg hem från sina föräldrar ca 20 mil bort. När hon då hade 5 mil hem började bilen rycka vid gaspådrag, precis som att den misständer. När hon var hemma provkörde jag en sväng och visst kändes det som att den misstände, men endast vid acc. Inte om man körde lugnt.
Skruvade ur stiften och mycket riktigt hade ett av 4 stift sotat igen. Så åkte vi på semester och har inte kunnat kikat något mer förrän idag. Köpte 4 nya stift, bytte och det visar sig att biljäveln inte startar längre. Den spottar och hostar men vägrar tända till.
Skruvar ur stiften igen, och nu har alla 4 stift sotat rejält på bara ett par minuter.
När jag dessutom skruvar ur stiftet från 2:ans cylinder så tokryker det ur hålet. Börjar ana att det blir kostsamt det här....

Vad fasen kan det vara som strular till det? För soppa kommer det från spridarna, det har jag kollat. Fint flöde dessutom.
Att tilläggas är väl att när jag drog upp oljestickan så var det minimalt med olja....Ingen lampa har ju lyst så varför kolla oljan...*suck*....

Någon som har några tips eller idéer på vad f*n det kan vara som strular?

Tacksam för alla svar!
Kan vara svänghjulsgivaren, om tändspole brukar två fungera, gnista!
#1189709
Det känns ju som om att den inte drar runt alla cyllar när man ska starta den heller upplevde jag precis. Testade med 2 spolar från polaren bil som är nästan nya, ingen skillnad...lyste ner med lampa i hålen för tändstift och ser att kolvarna i cylindrar 1,2 & 4 är nästan lika höga i nivå, medan kolven i cylinder 3 är lägre..borde inte nummer två vara ungefär lika hög som trean?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1189716
HostileNation skrev:Det känns ju som om att den inte drar runt alla cyllar när man ska starta den heller upplevde jag precis. Testade med 2 spolar från polaren bil som är nästan nya, ingen skillnad...lyste ner med lampa i hålen för tändstift och ser att kolvarna i cylindrar 1,2 & 4 är nästan lika höga i nivå, medan kolven i cylinder 3 är lägre..borde inte nummer två vara ungefär lika hög som trean?
Låna svänghjulsgivaren, prova!
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]