Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189181
Har köpt en V40 och den knackar så mycket när den är kall att jag var övertygad om att det var en diesel.. Det konstiga är att efter en minut eller 2 så blir den tvärtyst. Alltså från ena till andra sekunden så går den från full dieselknack till att gå hur söt som helst. Jag tycker mig höra ett slags sug ljud under huven precis innan den blir tyst.
Vad kan detta vara? Det verkar vara nåt som bara är aktiv när motorn är iskall.
#1189374
masqu skrev:Min gör det med har då inte bryt mig om det nå
Hur länge har den gjort det? Tänkte om den nu har gjort det i flera år så behöver jag kanske inte stressa för att få det fixat iaf.

Min låter som att veven kommer hoppa ur motorn vilken sekund som helst, men ljudet verkar komma från nåt externt. Och sen hade den väl inte bara tvärslutat låta efter en minut om det var nåt lager eller nåt som var dålig.
Ljudet verkar komma från baksidan av motorn, nånstans kring turbon men närmare än så har jag inte kommit. Man har ju bara ca en minut på sig att felsöka varje gång innan ljudet försvinner helt och man får vänta tills motorn är kall igen.
Men varje gång så hör jag ett "schluuurp" ljud samtidigt som den blir tyst.

Kan det ha nåt med tomgångsmotorn att göra trots att den sitter på andra sidan av motorn?
Anledningen till att jag misstänker att den har med saken att göra är att den verkar sluta låta så fort tomgången går ner från 12-1300 till ca 1000.
Och medans den är kall så försvinner knacket om man varvar lite själv, sen kommer det tillbaks när motorn går tillbaka till tomgång.

Vad mer är aktiv när motorn är kall?
#1189466
Det där slurpande eller sugande ljudet brukar man ju höra från AC-n när den slår av och på men inte knackande kan ju vara vvt-drevet som knackar men det brukar ju fortsätta när motorn blir varm också om det är slut, ventillyftarna är inte dom hydaliska på Volvo kan ju vara dom.
Har du bytt olja nyligen? Vet inte om det hjälper det finns ju något medel som man kan slå i motorn och som rengör innuti motorn har inte provat det själv men det kanske kan funka.
#1189467
Holländaren skrev:
masqu skrev:Min gör det med har då inte bryt mig om det nå
Hur länge har den gjort det? Tänkte om den nu har gjort det i flera år så behöver jag kanske inte stressa för att få det fixat iaf.

Min låter som att veven kommer hoppa ur motorn vilken sekund som helst, men ljudet verkar komma från nåt externt. Och sen hade den väl inte bara tvärslutat låta efter en minut om det var nåt lager eller nåt som var dålig.
Ljudet verkar komma från baksidan av motorn, nånstans kring turbon men närmare än så har jag inte kommit. Man har ju bara ca en minut på sig att felsöka varje gång innan ljudet försvinner helt och man får vänta tills motorn är kall igen.
Men varje gång så hör jag ett "schluuurp" ljud samtidigt som den blir tyst.

Kan det ha nåt med tomgångsmotorn att göra trots att den sitter på andra sidan av motorn?
Anledningen till att jag misstänker att den har med saken att göra är att den verkar sluta låta så fort tomgången går ner från 12-1300 till ca 1000.
Och medans den är kall så försvinner knacket om man varvar lite själv, sen kommer det tillbaks när motorn går tillbaka till tomgång.

Vad mer är aktiv när motorn är kall?
VVT:en, har inget med tomgångsmotorn att göra, utan olje trycket till VVT:en :-)-)
#1189495
VVT:n ska kollas då :)

Jag vet inte hur länge sen det är det byttes olja men den var inte kolsvart iaf, däremot var det ganska lite olja i den när jag köpte den. Har såklart fyllt på.
Jag har köpt nån flaska med invändig motortvätt, måste bara fixa ett filter så ska jag byta.
Den tickar lite om lyftarna också men det är inte det som låter när den är kall, tickandet fortsätter även när den är varm.
Den verkar gå bra annars förutom ljudet, och snittade 0,72 på 40 mil med farthållaren på 120 så helt slut är den nog förhoppningsvis inte.
#1189498
Man får tacka för tipsen, det är VVT:n! Kopplade bort den och då blev den tyst. Och började leva om igen när jag kopplade in den igen.
Går det bra att köra med den bortkopplad? Jag kan leva med att jag kanske tappar några hk..
#1189599
Holländaren skrev:Man får tacka för tipsen, det är VVT:n! Kopplade bort den och då blev den tyst. Och började leva om igen när jag kopplade in den igen.
Går det bra att köra med den bortkopplad? Jag kan leva med att jag kanske tappar några hk..
Kör du med den på kopplad, när det börja låta även varm är det dax för byte, prova även en motorrengörning, finns på Biltema. 8)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]