Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putte1
#1185396
Hej. Jag har problem med att v40:n inte vill gå riktigt som den ska. När jag trycker på ordentligt på gasen så "hugger" det liksom till i motorn och DSA lampan tänds på instrumentpanelen. Om jag gasar mer försiktigt så händer detta inte utan endast vid fullagas. Stänger jag av bilen och startar om så kommer inte lampan upp på instrumentpanelen, endast vid ordentligt gaspådrag.

En annan sak är att när jag startar bilen kall så rasslar den ordentligt i ca 1.5.minut för att sedan helt plötsligt bli tyst, detta fenomen hörs endast vid kallstart. Bilen går bra förutom dessa två fel. Vad kan detta vara?

Tacksam för svar / Patrik
av Putte1
#1186809
Ok. Tack för svar! Ska försöka ta bort säkringen till DSA och prova, det finns väl säkring för den? Skulle det kunna vara bränsletrycksregulatorn som spökar då benka? Jag har bytt bränslefilter, stift och kollat tändspolarna, spolarna verkar ok, inga sprickor som det brukar vara. Inget av detta hjälpte dock :???:
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1187259
Gissar på spjäll läges givaren. Min förra v40 ryckte vid gas och blev bra efter att jag lossat på givaren och vridit den en millimeter i fästhålen.
av benka1
#1187332
Är det för lågt soppa tryck brukar det bli felkod p0131 har jag för mig,och tyder man den fel koden så har främre lambdan för låg
spänning,visar att avgaserna är för mager och ger felkod,hade själv den försvann efter byte filter+pump ,men kom tillbaka och
då var det btr som va trasig i vacuum delen,kollar slangen ner till insuget och droppar bensin,bytte btr och har aldrig haft felkod igen!!
Min bil ryckte hela tiden,först då jag svängde i korsningar men efter byte av pump+filter försvann rycken...
av benka1
#1187344
Har även bytt ut allt innan jag hitta felet,lämna tom in hos Bilia dom borde hitta felet tycker man,men trodde det var lmm
och den har jag bytt också sa jag,dom visste ej fick jag till svar kosta 1300:- :twisted:

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]