Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aggster
#1183781
Hej alla volvovänner :D

Köpte en v40 1,8 se -00 härom veckan och undrar lite över saker som jag inte upplevde med min v40 1,8 classic -00. Båda har samma motorkod B4184S2.

1. När jag trycker på gaspedalen så uppstår ett vinande ljud. Låter lite som om det vore en turbo men det är det inte. Låter mest upp till ca 2000-2500 varv och på 1an-2an. Vid högre varvtal och högre växlar så överröstar motorn ljudet men det kan fortfarande anas. Märker också av att den är väldigt matt och orkeslös på låga varv. Känns lite som att trampa luft när jag gasar. Måste växla ner till 1an i samma uppförsbacke som jag kan köra classicen på 2-3an. Min spontana tanke är att paketet sitter löst i katten :???: Har inte kunnat hissa upp den och känna efter dock.

2. 1an och 2an hoppar ibland ur under krypkörning (har inte haft bilen så länge och inte upptäck att andra växlar hoppar ur och under andra hastigheter). Kan det räcka med att byta bussning längst fram på stången tro?

3. När jag har stängt av bilen uppstår ett vinande ljud som successivt avtar under ca 5-10 sekunder. Lite som om det vore en turbo men det sitter ingen turbo i den. Jag funderar om det kan ha med acn att göra? Hade ingen ac på den förra och således inte detta ljud heller.

Vad har ni för tankar om detta? Skulle detta kunna vara något som kan avläsas med hjälp av dator om jag lämnar in den för avläsning?

Den gick igenom besiktning 20170622 u.a.
#1184012
aggster skrev:
klacken skrev:Ett vakumläkage skulle passa in på nr.1 och 3
Lust att utveckla lite? Jag kan väldigt lite om bilar så behöver lite mer att gå på :)
Kolla grenröret, på min satt ett par skruv/mutter lösa.
#1184284
Du kan ju testa att spreja startgas på och runt vakumslangarna och lyssna om motorvarvet ökar någon stans men var försiktig så att du inte sprutar på några varma delar som grenrör osv, skulle motorvarvet ökar när du sprejar på någon slang så är den trasig på något ställe.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]