Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1182791
Rent spontant: Vit rök, innehåller vattenånga. En tänkbar vattenläcka (?) Det är inte alltid lätt att se på en video, men är det vit rök eller blå rök? Om det är blå rök så bränner den olja.
av Rådlös
#1182815
Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1182945
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Har du Turbo?
av masqu
#1182998
andersbe skrev:
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Har du Turbo?
Jo det har jag 2.0t är det glömde skriva det
av masqu
#1183032
Rådlös skrev:Det behöver inte betyda med självklarhet att motorn skulle gå sämre. Det beror ju mycket på var den eventuella vattenläckan finns någonstans? Och sedan kan man läsa det här, bara för nöjes skull:
https://www.msn.com/sv-se/motor/biltest ... ar-BBwloAE
Nu är det kanske inte rakt överförbart till din motor, men kan vara intressant som allmän information.

Du kan ju börja med att noga kontrollera volymen på kylarvattnet.
Sjunker inte nåt va jag har sett
av Rådlös
#1183113
Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.
av masqu
#1183132
Rådlös skrev:Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.
Det är helt olika hur jag kör ibland blir det hårt på lägre växlar så man andvänder växlat och ibland lungt det kommer fast jag kört långt
Användarvisningsbild
av andersbe
#1183337
masqu skrev:
Rådlös skrev:Då kanske det bara är kondensvatten? Vi har ju haft en kall och fuktig vår och det har genererat kondens.
Hurdant körmönster har du? Om du bara kör korta och många små bilturer, kan ju bero på väg till jobbet etc. etc. så kan du motverka vatten på fel ställe genom att köra en riktig långtur så att motorn och avgasrör blir ordentligt genomvarmt. Då kan mycket vatten dunsta bort. Kör 5 - 10 mil eller så.
Det är helt olika hur jag kör ibland blir det hårt på lägre växlar så man andvänder växlat och ibland lungt det kommer fast jag kört långt
Jag hade kollat Turbon, glapp samt även oljereturen, oljefällan = övertryck i motor.

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]