Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordsluttning
#1182452
Har precis bytt VVT-drevet på insugskammen enligt konstens alla regler. Bilen gick visserligen bra innan men lät som en diesel på låga varv. 1.6'an är iofs ingen överljudsfarkost men så slö som min blev efter drevbyte är inte ok, går sämre nu än innan. Den sätter också en P0340 camshaft position sensor så fort varvtalet stiger över ca 2500 rpm. Har testat att släcka den och sedan försiktigt varva upp, samma sak hela tiden, vid ca 2500 rpm så tänder den P0340. Har även läst av kamvinkel och den ligger på ca 15 grader under 2500 rpm, därefter ställer den sej på 0 grader och tänder P0340.

Jag gissar att VVT'n slår ifrån vid 2500 rpm. På sätt och vis känns det som allt funkar som det ska bortsett från slöheten.

Någon som är insatt i VVT-funktion och hur den hänger ihop med kamlägesgivaren?

Eller andra idéer?

//Thomas
Användarvisningsbild
av andersbe
#1182605
nordsluttning skrev:Har precis bytt VVT-drevet på insugskammen enligt konstens alla regler. Bilen gick visserligen bra innan men lät som en diesel på låga varv. 1.6'an är iofs ingen överljudsfarkost men så slö som min blev efter drevbyte är inte ok, går sämre nu än innan. Den sätter också en P0340 camshaft position sensor så fort varvtalet stiger över ca 2500 rpm. Har testat att släcka den och sedan försiktigt varva upp, samma sak hela tiden, vid ca 2500 rpm så tänder den P0340. Har även läst av kamvinkel och den ligger på ca 15 grader under 2500 rpm, därefter ställer den sej på 0 grader och tänder P0340.

Jag gissar att VVT'n slår ifrån vid 2500 rpm. På sätt och vis känns det som allt funkar som det ska bortsett från slöheten.

Någon som är insatt i VVT-funktion och hur den hänger ihop med kamlägesgivaren?

Eller andra idéer?

//Thomas
Du får ställa om allt igen, viktigt är att du har låsnings verktyget för kamaxlarna rätt samt märkningar på dreven.
Kan tänka mig att du har vridit någon kam fel, räcker med ett par kuggar.
av nordsluttning
#1183180
andersbe skrev: Du får ställa om allt igen, viktigt är att du har låsnings verktyget för kamaxlarna rätt samt märkningar på dreven.
Kan tänka mig att du har vridit någon kam fel, räcker med ett par kuggar.
Har ställt om allt och bilen gick som den skulle nån mil. Därefter börjar den hacka och motorlampan lyser/blinkar. Hittar en P0304 Cylinder 4 misfire.

//Thomas
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]