Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeloin
#1180902
Hej! Ny i denna grupp men behöver hjälp med ett stort problem med min v40. Är jätteintresserad av motorer men är rätt ny i mek-världen så begriper mig inte på så mkt.
Ska försöka göra en lång historia kort

Jag köpte en v40 uppe i boden för ganska precis en vecka sen. Allt verkade va i sin ordning, service samt kamremsbyte helt enligt boken. (2000 mil sedan kamremsbyte)

Jag körde hem till Skellefteå (ca 15 mil) och använde bilen som vanligt under helgen. På söndagen körde jag mot macken för att tanka och i ca 50km/h gick bilen tvärt upp i varv för att sedan dö totalt... Lätt förvånad och irriterad så försökte jag allt för att få liv i bilen. Klickade igång på tändningen men vägrade starta trots att den fick gnista.

Fick hjälp av en polare att bogsera bilen till Forslunds (volvomek) där dom fick göra en felsökning.
Jag berättade för dom att jag misstänkte bränslepumen då jag vet av tidigare erfarenheter att en bil kan agera som nu v40n gjorde för mig.

Tog ett par dagar sen hörde dom av sig...
Dödsdommen = Kamremmen har kuggat av och slagit sönder ventilerna.... Lösning? Motorbyte för 15.000:-

Kändes inte direkt roligt och höra.
Hörde av mig till den tidigare ägaren för att få veta att ha gjort kamremsbyte privat.... (var stämpel i boken)

När jag dock bogserade tillbak bilen efter felsökningen kikade jag under kåpan till kamremmen. Den såg jättefin ut, satt rätt i gängorna i dom 3 kuggar jag kunde se. Remmen var dessutom spänd.
Är det inget konstigt med det om Remmen har kuggat ur i ex dom nedre kuggarna? Är som sagt okunnig...

Mekanikern hade bara tagit bort den översta kåpan, hur kan man konstantera då att den kuggat ur och slagit sönder ventilerna?

Det som dock gjorde mig ännu mer förvånad var att en mekaniker som är bekant till mig var förbi och kikade, han antydde att det var vattenpumpen som gått?

Så jag står i ett litet dö-läge och vet inte riktigt hur jag ska göra med bilen. Ska man be någon plocka ner delar för att verkligen till 110% konstantera ett fel eller tror ni den första volvo-mekanikern kan ha rätt?
Är totalt förvirrad och förstår egentligen inte vad felet är när man får höra olika.

Jättetacksam för alla svar, verkligen! Mvh

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]