Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kvint
#1179581
Hej!

När jag besiktiga bilen förra veckan så fick jag förhöjda värden på både CO-halten och lambda värdet för tomgång.

Så jag köpte nya tändstift nytt oljefilter och ny olja, samt att jag körde en CRC EngineFlush innan olje bytet, jag tätade även tre små hål i avgassystemet när jag var underbilen...

DÅ tänkte jag att oljan/filtert samt nya tändstift skulle få bukt med CO-halten
Och att tätningar av avgassytemet skulle få ner Lambdavärdet!

var och besiktiga om den idag då har CO.halt var bra men Lambdavärdet har gått upp ?!?!?

Första besiktningen:

CO 2500 0,5 (0,3) CO 0,0 (0,5)
Lambda 1,09 (0,96-1,04) HC 84 (100)

Andra besiktningen:

CO 2500 0,0 (0,3) CO 0,1 (0,5)
Lambda 1,26 (0,96-1,04) HC 95 (100)


Är det mer läckage som jag inte hittar ? men borde det inte ha sjunkit istället förgå upp pga av dom läckagen jag tätade ? ??:-/
finns det något annat som kan vara boven än läcakge? då alla andra värden är bra så borde det inte vara fel på katten?

Tack för svar !
av masqu
#1219940
Kvint skrev:Hej!

När jag besiktiga bilen förra veckan så fick jag förhöjda värden på både CO-halten och lambda värdet för tomgång.

Så jag köpte nya tändstift nytt oljefilter och ny olja, samt att jag körde en CRC EngineFlush innan olje bytet, jag tätade även tre små hål i avgassystemet när jag var underbilen...

DÅ tänkte jag att oljan/filtert samt nya tändstift skulle få bukt med CO-halten
Och att tätningar av avgassytemet skulle få ner Lambdavärdet!

var och besiktiga om den idag då har CO.halt var bra men Lambdavärdet har gått upp ?!?!?

Första besiktningen:

CO 2500 0,5 (0,3) CO 0,0 (0,5)
Lambda 1,09 (0,96-1,04) HC 84 (100)

Andra besiktningen:

CO 2500 0,0 (0,3) CO 0,1 (0,5)
Lambda 1,26 (0,96-1,04) HC 95 (100)


Är det mer läckage som jag inte hittar ? men borde det inte ha sjunkit istället förgå upp pga av dom läckagen jag tätade ? ??:-/
finns det något annat som kan vara boven än läcakge? då alla andra värden är bra så borde det inte vara fel på katten?

Tack för svar !
Kan vara lampa sonden som är precis på att ge upp om. Lampa värden är höga

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]