Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1177453
S40 t4 årsm 99 (19k mil). chippad, öppet filter, 3" från katten 4" utblås, vilket jag tror är en racekatt, men ingen aning. köpt bilen som den står för 1000kr(gick igenom bes 2015 UA, 2016 förhöjda värden på tomgång. Har nu stått orörd i ca 1 år. Har en repfond på typ 8 tusen i tanke. (Den är fräsh, mycket påkostad, ytterst lite rost)

Det som är bytt idag: Spjällgivaren, tomgångsmotor, tändspolarna, batteri + lite nya vacumslangar. LMM & spjällhus är rengjorda.
Det som byts på torsdag 8/6: Nya tändstift, servopump då servon inte fungerar, fick med en ny på köpet.

Tog en sväng på vägen för första gången idag, tog med en dunk 98 v-power. Bilen låter coolt, viner och susar på rätt skönt från turbo och filter. Man känner att den har power i sig, men endast upp till ca 2500-3000 varv, då med plattan i mattan händer ingenting, han går inte över 3000.. tappar all kraft och dalar ner. och bluddrar, hackar lite smått. Växlar man, då kommer trycket igen, men bara för den lilla stunden innan man måste växla igen.

Enl mannen den står hos har han bara tagit några tändstift han hade liggandes här och där och satt i den för att kunna starta och flytta runt den på gården som han behagar. han lade även till att vissa stift var för långa och gängade inte riktigt. Kan det endast hänga på dem? Tändstiften? Givetvis spelar det roll men bilen har haft samma symtom även innan gubben satte i dem stiften (vet ej vad som satt i före dem heller). Kan även tillägga att det luktar lite väl mycket bensin om avgaserna, det kommer även en ganska vit rök. Har ni några tips om vad mer man bör kika på som kan vara relevant till mitt problem? Tack, ber om ursäkt för långt inlägg.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]