Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1177207
Tja!
Skaffat mig en 1.8 GDI för att åka till jobbet!
Problemet kom för några dagar sen då skiten blev orkeslös i en uppförsbacke på motorvägen. Den började hosta och misstända varpå jag slog av farthållaren och växlade ner till 4an. Då började den att rycka ännu mer för stt till sist tända motorlampan och det konstaterades ganska snabbt att cylinder 2 från kamremen räknat var helt off. Jag drog alltså ur kontakten till tändspolen och inget hände med motorgången. Bytte plats på spolarna för att se om det var fel på spolen men icke. Felet härleddes till tändstiften som alla byttes ut till platina från biltema.
Ett styckpris på 100kr. Tyvärr lyckades jag byta samtliga utom stiftet närmast kamremmen då ägaren innan hade lyckats med att runda av själva stiftmuttern eller vad man kallar den.
Har provat med allt som går men lyckades inte få loss det stiftet.

Det fick sitta kvar och bilen rullade på fram tills idag. Den rycker och misständer vid gaspådrag och hoppar till vid tomgång. Motorlampan har inte börjat lysa än vilket får mig att misstänka det obytta stiftet. Hur får jag bort skiten utan att riva toppen? Har någon testat med "gatorgrip" eller vad det heter? Den hylsan med massa pinnar i som "lägger sig" runt ytan ?

Jävla skitbil! :mrgreen:
#1177271
Knatch skrev:Tja!
Skaffat mig en 1.8 GDI för att åka till jobbet!
Problemet kom för några dagar sen då skiten blev orkeslös i en uppförsbacke på motorvägen. Den började hosta och misstända varpå jag slog av farthållaren och växlade ner till 4an. Då började den att rycka ännu mer för stt till sist tända motorlampan och det konstaterades ganska snabbt att cylinder 2 från kamremen räknat var helt off. Jag drog alltså ur kontakten till tändspolen och inget hände med motorgången. Bytte plats på spolarna för att se om det var fel på spolen men icke. Felet härleddes till tändstiften som alla byttes ut till platina från biltema.
Ett styckpris på 100kr. Tyvärr lyckades jag byta samtliga utom stiftet närmast kamremmen då ägaren innan hade lyckats med att runda av själva stiftmuttern eller vad man kallar den.
Har provat med allt som går men lyckades inte få loss det stiftet.

Det fick sitta kvar och bilen rullade på fram tills idag. Den rycker och misständer vid gaspådrag och hoppar till vid tomgång. Motorlampan har inte börjat lysa än vilket får mig att misstänka det obytta stiftet. Hur får jag bort skiten utan att riva toppen? Har någon testat med "gatorgrip" eller vad det heter? Den hylsan med massa pinnar i som "lägger sig" runt ytan ?

Jävla skitbil! :mrgreen:
Kan prova med att fylla hylsan med plasticpadding och trycka ner hylsan och låta torka några timmar, Stål-spackell.
Torka av stiftet först med sprit, T-röd :-)-)
#1177306
andersbe skrev:
Knatch skrev:Tja!
Skaffat mig en 1.8 GDI för att åka till jobbet!
Problemet kom för några dagar sen då skiten blev orkeslös i en uppförsbacke på motorvägen. Den började hosta och misstända varpå jag slog av farthållaren och växlade ner till 4an. Då började den att rycka ännu mer för stt till sist tända motorlampan och det konstaterades ganska snabbt att cylinder 2 från kamremen räknat var helt off. Jag drog alltså ur kontakten till tändspolen och inget hände med motorgången. Bytte plats på spolarna för att se om det var fel på spolen men icke. Felet härleddes till tändstiften som alla byttes ut till platina från biltema.
Ett styckpris på 100kr. Tyvärr lyckades jag byta samtliga utom stiftet närmast kamremmen då ägaren innan hade lyckats med att runda av själva stiftmuttern eller vad man kallar den.
Har provat med allt som går men lyckades inte få loss det stiftet.

Det fick sitta kvar och bilen rullade på fram tills idag. Den rycker och misständer vid gaspådrag och hoppar till vid tomgång. Motorlampan har inte börjat lysa än vilket får mig att misstänka det obytta stiftet. Hur får jag bort skiten utan att riva toppen? Har någon testat med "gatorgrip" eller vad det heter? Den hylsan med massa pinnar i som "lägger sig" runt ytan ?

Jävla skitbil! :mrgreen:


Kan prova med att fylla hylsan med plasticpadding och trycka ner hylsan och låta torka några timmar, Stål-spackell.
Torka av stiftet först med sprit, T-röd :-)-)
Smart ide!
Jag tog med mig ficklampan och undersäkte lite i hålet och till min förvåning hittade jag en gummiring från en tändstifthylsa i stifthålet. Hade inte lyckats se det förut. Nu hade jag redan köpt en lång tändstiftshylsa som jag knackade ner försiktigt och då fick jag ut stiftet. Den hade inte rundats utan det var själva ringen som satt runt och fick det att se ut som att den var rundad. Problemet löst och allt fungerar!
Tack för hjälpen!

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]