Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1176716
Hej !

Jag är helt ny på Volvo och detta forum. Har precis köpt mig en Volvo S40 1.8 från 2004 (UUF568). Tror mig ha fel på antingen VVT Kamdrevet eller solenoiden. Efter att ha googlat runt på internet och olika forum där man beskriver hur man går tillväga för att ta redan på det har jag gjort följande:

När solenoiden är inkopplad och motorn går på tomgång så kommer rassel/skorrande varannan sekund.
När jag kopplar bort kontakten från solenoiden så försvinner rassel/skorrande ljudet. När jag åter sätter tillbaka kontakten så kommer missljudet tillbaka direkt. Vad är felet ? VVT kamdrevet eller solenoiden ?

Med vänlig hälsning Andreas
#1176782
Laban83 skrev:Hej !

Jag är helt ny på Volvo och detta forum. Har precis köpt mig en Volvo S40 1.8 från 2004 (UUF568). Tror mig ha fel på antingen VVT Kamdrevet eller solenoiden. Efter att ha googlat runt på internet och olika forum där man beskriver hur man går tillväga för att ta redan på det har jag gjort följande:

När solenoiden är inkopplad och motorn går på tomgång så kommer rassel/skorrande varannan sekund.
När jag kopplar bort kontakten från solenoiden så försvinner rassel/skorrande ljudet. När jag åter sätter tillbaka kontakten så kommer missljudet tillbaka direkt. Vad är felet ? VVT kamdrevet eller solenoiden ?

Med vänlig hälsning Andreas
Byt VVT..... :-)-)
#1176784
OK, hur vet man om Solenoiden är trasig ? Finns det något sätt att utesluta denna ? Kostar lite mindre att köpa men även att byta. För någon som inte är så hem på Volvo men varför försvinner ljudet när man tar bort kontakten ?
#1176869
Laban83 skrev:OK, hur vet man om Solenoiden är trasig ? Finns det något sätt att utesluta denna ? Kostar lite mindre att köpa men även att byta. För någon som inte är så hem på Volvo men varför försvinner ljudet när man tar bort kontakten ?
Solenoiden öppnar för oljetryck til kamdrevet och ljudet försvinner när kamdrevet inte längre får oljetryck från solenoiden.
Kamdrevet vill då befinna sig i låst ställning. Oljetrycket "låser upp" en mekanism i kamdrevet og vrider sen drevet efter behov.
Det är, som jag har förstått et slitet kamdrev som skapar ljudet.

Solenoiden: Kopla på 12 volt på den ena pinnen och jord på den andra. Kolven skall då røra på sig.
Om kolven har fastnat på grund av gammal olja och skit så rør den sig inte. Samma sak om solenoidspolen är kass.
#1176918
Laban83 skrev:Hej !

Jag är helt ny på Volvo och detta forum. Har precis köpt mig en Volvo S40 1.8 från 2004 (UUF568). Tror mig ha fel på antingen VVT Kamdrevet eller solenoiden. Efter att ha googlat runt på internet och olika forum där man beskriver hur man går tillväga för att ta redan på det har jag gjort följande:

När solenoiden är inkopplad och motorn går på tomgång så kommer rassel/skorrande varannan sekund.
När jag kopplar bort kontakten från solenoiden så försvinner rassel/skorrande ljudet. När jag åter sätter tillbaka kontakten så kommer missljudet tillbaka direkt. Vad är felet ? VVT kamdrevet eller solenoiden ?

Med vänlig hälsning Andreas
Allt detta du frågar om finns att söka här på forumet, även många inlägg från mig...... :-)-)
#1177365
Kan det räcka med ett oljebyte för att bli av med problemet ? Vet ej när oljebyte gjordes sist eftersom bilen är precis inköpt.Har läst att oljan kan vara en bidragande orsak på förslitning av kamdrevet.

Vad är det för skillnad på dessa 2 kamdrev mer än priset ?

Kamdrev 1 https://www.bildelaronline24.se/aisin/7627420

Kamdrev 2 https://www.bildelaronline24.se/aisin/7903185

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]