Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielJ
#1172710
Hej!
Jag är ny inom det här forumet, så jag är lite osäker på hur många som läser inlägg. Men jag chansar...

Jag har en Volvo V40 2.0T, av årmodell 2003. Den har hittills gått drygt 16.100 mil. Fullt servad. Inga konstigheter. När jag köpte bilen (oktober 2012) så hade det dåvarande bilbatteriet suttit i...länge.

I vintras (mitten av vecka 8) började jag få problem med bilen. Jag har aldrig någonsin haft liknande problem. Men då i vecka 8 så startade aldrig bilen en morgon. Jag hörde bara ett (klassiskt) "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.

Jag tog mig till en bilverkstad i närheten (Mekonomen) och kom hem med ett nytt bilbatteri som jag satte i och bilen startade direkt. Sedan dess har bilen fungerat bra. Visserligen så kör jag inte med den varje dag, ibland inte ens mer än någon gång per vecka. Men inga problem för övrigt.

Men...
Igår (lördag) så startade aldrig bilen när jag skulle resa bort. När jag vred om startnyckeln så hörde jag ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag försökte några gånger men bilen startade inte. Lyckades få hjälp av en granne och mha mina startkablar så startade bilen...direkt. Den verkade "stark" eftersom bilen/motorn inte reagerade något "negativt" på att startkablarna togs bort redan på en gång. Jag körde en längre sväng (i ca 35-40 minuter) innan jag gjorde mina ärenden vid affären. Jag var väl inne i affären i knappt en timme. När jag kom ut så...gick inte bilen igång. Återigen så hördes det här "knattrande" ljudet och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag lyckades få hjälp av en förbipasserande och bilen startade återigen direkt, mha startkablarna. Den här gången var jag ute och körde i upp emot 70 minuter. Jag upplevde inga som helst "fel" eller svagheter med bilen - vare sig motor, acceleration, belysning, stereo, fläkt mm. Ingen känsla av att bilen blev "svag" av att mycket elektronik mm var igång samtidigt.
Inga varningslampor lyste när jag körde - och det gjorde det ju heller inte vare sig direkt efter de två gånger då bilen startades mha startkablar, eller vid den första "korta" körsträckan.

Nu på morgonen (idag söndag) är bilen återigen...som igår. När jag vrider om startnyckeln så hörs ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.

Så...
Vad kan då vara problemet?

- Kan batteriet ha gått sönder? Eller en/flera cell/celler i det?
- Kan det vara något fel med t.ex. generatorn? Men då borde väl en/flera varningslampor lysa när bilen väl går/körs?
- Om det kan vara någonting i bilen som "tjuvar" ström? Ja kanske. Men det kan jag på rak arm inte säga vad det skulle kunna vara.
Det finns inga indikationer på att dörrarna inte stängs helt, eller bagageluckan (då skulle väl exempelvis innerbelysningen lysa). Jag kan heller inte se att handskfacket inte stängs ordentligt, annars är ju dess lampa en lömsk tjuv. Centrallås/larm? Möjligt.

Oavsett...
Jag har aldrig (från oktober 2012 tills nu) haft sådana här problem tidigare. Och under den perioden har bilen använts betydligt mycket mer sällan än nu. Konstigt att dessa problem smyger sig på när bilbatteriet som sitter i köptes nytt i vecka 8, jämfört med det gamla batteri som satt i när jag köpte bilen 2012.

Så...
Om någon har tips på vad som kan vara fel, får du/ni gärna berätta.

Jag har tänkt att ändå kontakta verkstaden där batteriet köptes, för att kolla upp batteriet mm.

Tack på förhand och en fortsatt trevlig helg till er

Mvh Daniel
av Rådlös
#1172712
Ett batteri som inte är fulladdat bryts ner och tar slut i förtid. Det viktigaste för ett batteri är alltså att alltid vara laddat. Då håller det länge, 8 - 10 år är en teoretisk livslängd på ett batteri som är välvårdat. Om du låter bilen stå längre intervaller så laddas inte batteriet. Det är faktiskt så att det t.o.m laddas ur med tiden där det står overksamt.
Att köra någon timma då och då laddar visserligen batteriet, men långtifrån tillräckligt mycket.
En generator kan också vara dålig så att laddningen inte räcker till. Sådant måste mätas fram. Generatorn kan snurra, men lämna alldeles för låg laddström eller ingen alls.

I nuläget måste du först ladda upp batteriet, viktigt att göra så snart som möjligt. Det kan säkert ta något dygn beroende på hur effektiv laddare du ansluter. Skulle det visa sig att batteriet är svårt att ladda fullt, att det inte vill ta emot laddströmmen så är det nog dessvärre så att batteriet är slut. Sedan måste du kontrollera generatorns laddström och eventuellt åtgärda om något är fel. Om det är något fel så kan det kosta alltifrån någon hundralapp till kostnaden för en ny generator (flera tusen?).

Jag föreslår att du vänder dig till en bilelektrisk verkstad och låter dom kolla generatorn. Batterier i dag går inte att reparera. Det var förr i världen som man kunde ersätta dåliga celler i ett batteri, om det var felet? Men dagens batterier är förslutna i ett plasthölje som inte går att öppna. Än mindre att stänga igen. Det går att mäta på ett batteri hur bra eller dåligt det är, men det är också ett jobb för bilelektriska verkstaden.
Och kom ihåg för framtiden: Batteriet måste hållas uppladdat! Gäller speciellt om bilen står stilla under längre eller kortare perioder. Det finns numera "smarta" batteriladdare som har inbyggd automatik för att sköta sig själv. Men även gammaldags "manuella" batteriladdare gör sitt jobb. Men dom kräver tillsyn.
av DanielJ
#1172776
Hej Rådlös!
Stort tack för ditt utförliga men framförallt trevliga och personliga svar.

Är medveten om att batteriet kan laddas ur/laddas ur om bilen står still för länge. Känns bara kostigt att ett nytt (tre månader gammalt) batteri har sämre hållbarhet än det gamla som satt i när jag köpte bilen hösten 2012. Men... Hur länge det nya batteriet stått på hyllan i butiken är ju svårt att säga.
Dock ändå förvånad att batteriet inte höll längre...om nu problemen (enbart) beror på batteriet.

Pris på generator verkar variera från 1800:- till ytterligare tusenlappar (nypris) eller om man hittar en servad begagnad sådan.

Ja, tyvärr har jag (ännu) inte någon batteriladdare (liknande C-TEK) men det verkar som att jag får köpa en.

Dock först ett besök hos närmaste verkstad under morgondagen.

Tack igen!
Vänligen
Daniel Johansson
av Rådlös
#1172800
Nu skall jag inte säga något tvärsäkert om din generator, för jag vet inte vilken modell du har. Men till många Volvogeneratorer (egentligen Bosch), framför allt i 200- 700- och 900-serien sitter det en "standardiserad" generator. Och där finns det en kombinerad kolhållare och laddningsregulator. Man byter hela enheten om kolen är slut. Den kostar en dryg hundralapp på Biltema. Så det kan ju ge dig ett visst hopp på att det är ett enkelt och billigt fel.
av DanielJ
#1175541
Hej.
Tack för alla tips!

Hämtade bilen igår, efter en vecka på bilverkstaden.
Inga som helst problem med generatorn, spänningsregulatorn (?), elfel i bilen, att bilen/elsystemet/lampor mm "tjuvar" ström. Allt perfekt.... Bortsett från att batteriet är helt slut. Batteriet tar inte laddning helt enkelt, oavsett hur mycket de laddade det.

Högst anmärkningsvärt. Jag har aldrig någonsin varit med om att ett batteri (oavsett vad övriga i forumet säger) helt tar slut efter bara 2.5 månader.
Tidigare batteri i min nuvarande bil (och tidigare bilar) har det aldrig blivit så här med. Både det gamla batteriet i bilen jag har nu (även batteri i tidigare bilar) har "utsatts" för att bilen står helt stilla i...flera veckor. Bilen har trots det alltid startat direkt och inte påvisat andra problem.

Därför är det högst anmärkningsvärt att ett batteri på mindre än 3 månader kan ta slut helt och hållet. Och då har bilen använts mycket mer än när det förra/gamla batteriet satt i.
Även verkstaden tycker att det är högst anmärkningsvärt. De har hittills (!) aldrig reklamerat ett batteri, av den modellen, det fabrikatet tillbaka till företaget.

Tack.

Mvh Daniel
av Leopold
#1222641
Vill bara lyfta denna tråd angånde hur länge man kan vänta sig att ett bilbatteri kan hålla.

Kanske ett extremfall detta men faktum är att batteriet i min gamle bmw aldrig blivit bytt och det funkar fortfarande absolut perfekt. Vi pratar om 20 år här, det är originalbatteriet som sitter i.

Det jag gjort under de 15 åren bilen varit i min ägo är bara att köra en full uppladdning vid behov max en gång om året med en Ctek XS 3600 senaste 10 åren för att rekonditonera och toppa upp. Känner tidigare ägaren och han bytte inte batteriet under hans tid med bilen de första åren.

Kanske man borde lämna detta batteri för analys... verkar vara av ett sjusärdeles segt virke :-) Dessutom av underhållsfri typ.

Funkar fortfarande perfekt lustigt nog, förra vintern i -25 och i dagslägets milda vinter naturligtvis. Visst det är udda. Aldrig varit med om detta någonsin tidigare. Har fått utstå en och annan djupurladdning också när bimmern surnat till av startas direkt efter att bara ha flyttats några meter (big nono för dessa bilar). Körts ner i absoluta botten men laddats upp ordentligt igen.

Intressant detta. Vad gör att vissa batterier är så fenomenalt uthålliga? Får ta och kika litet närmare på detta batteri.
av Rådlös
#1222682
Leopold: "Hur länge man kan vänta sig att ett bilbatteri kan hålla?"

Ungefär 10 år är en genomsnittlig ålder. Vissa håller längre och vissa faller ifrån långt tidigare. Det beror helt och hållet på hur batteriet har blivit underhållet (laddat). Ett batteri som sällan är fulladdat åldras i förtid. Har batteriet av någon anledning blivit urladdat så gäller det att ladda upp det igen ganska omgående. Vänta inte med detta för tiden det står urladdat är en viktig faktor i sammanhanget. Ju kortare den tiden är, desstå större chans är det att batteriet blir återställt till full kraft igen. Och det är detsamma som ett långt aktivt liv för batteriet.

Alla bilbatterier har en datummärkning som visar när det tillverkades. Fyra siffror, dom två första är året. Det vill säga ett batteri tillverkat i dag är märkt 18. Och sedan kommer veckonumret 01, om det var tillverkat i dag, 2018 5 januari som infaller i vecka 01. Alltså skall batteriet vara märkt 1801. Detta är ofta ingraverat i plasthöljet eller på en av polerna. Vad jag kan minnas har jag aldrig sett det på någon skriven eller tryckt tejplapp eller liknande.

Därför Leopold, får du gärna visa upp ett foto på att ditt batteri skulle vara 20 år. (Det skulle i så fall stå 9801 på det)
Om du vill veta statusen på ditt batteri så finns det batteritestare. Det är ett instrument som mäter batterikapaciteten under belastning. Detta säger mycket mer om batteriet än om man bara mäter under laddning från generatorn med en multimeter.
av Leopold
#1222769
Bra idé rådlös! Minne är inte att lita på alltid...

Tolkar jag siffrorna rätt så missminde sig den tidigare ägaren en smula (men det var ju ett tag sedan)... batteriet tycks bli endast 16 år vecka 42 detta år, byttes i så fall året innan jag övertog bilen som varit i min ägo snart 14 år (inte 15 som jag hade för mig).

Så 20 år var att ta i visade det sig, ber om ursäkt... :oops:
Men än så länge är det friskt och bra kräm även i kyla så vem vet det kanske kan bli 20 år?

Siffrorna som stämmer med hur du berättade att de ser ut hittade jag instansade i negativ batteripol, sedan fanns det en radda insmälta siffror i plasten enligt bild (fick inte till fokus riktigt) men det står H4B2900911019 såvitt jag kan se. Kanske serie-/tillverkningsnumret? Hur som helst är batteriet ett 80 Ah underhållsfritt blysyrabatteri med ett sånt där kikhål som ändrar färg efter laddningstillstånd, "BMW originalbatteri" så jag vet inte vem tillverkaren är.
batteripol_bmw.jpg
batteripol_bmw.jpg (750.68 KiB) Visad 6068 gånger
batterinummer.jpg
batterinummer.jpg (959.49 KiB) Visad 6066 gånger
__
PS. Tycker ämnet är mycket intressant, bilbatterier av bättre kvalitet är inte billiga direkt så det är betydelsefullt att ha koll på hur man maximerar livslängden. Nu är ju mitt exempel en smula extremt, uppåt 16 år hittills som det visade sig på en bil i drift konstant och mycket kortkörninga på senare år. Faktorer jag själv tror är betydelsefulla och som kan diskuteras vidare. Kanske nummer 1) det faktum att batteriet på denna bmw e39 sitter monterat väldigt skyddat i bagageutrymmet, ser ut i princip som om man satte dit batteriet helt nyss - superfräscht. Skyddat bra framför allt mot vägsalt, fukt, extrem värme. Gamla Volvo S80 har som jag förstår det en liknande batteriplacering, dock inte S80N som jag har. Faktor 2) är väl i linje som vad som Rådlös redan nämt, att se till att batteriet ligger på en bra laddningsnivå genomgående och att direkt återställa ev djupurladdningar direkt med en intelligent laddare typ CTek, plus att köra en sväng med dylik intelligent laddare litet då och då. Bästa vore väl att ha en sådan laddare inkopplat med motorvärmare så batteriet toppas upp ofta i synnerhet vintertid.
av Leopold
#1308174
Vill bara meddela att detta fenomenalt livskraftiga bilbatteri för BMWn nu slutligen lämnat in. Batteriet verkar ta laddning enligt C-tek-laddaren men det räcker enbart till typ en start sedan är polspänningen nere på 12.04 Volt, 11.9 Volt... dvs batteriet är helslut.

Batteriet tillverkades vecka 42, år 2002 men nu är det definitivt slut efter ca 16 1/2 år eller vad blir det. Sanslöst bra presterat, R.I.P och må du återvinnas till många fina bilbatterier framöver!

Här är det nya ersättningsbatteriet från Biltema på laddning, ett riktigt monster enligt spec med 100 Ah och hela 860 A kallstartsström vid -20C! Kraftigare än originalbatteriet således och har fin 4-årsgaranti också, blir säkert utmärkt :-)
100Ah_ biltema_860A.jpg
100Ah_ biltema_860A.jpg (356.81 KiB) Visad 5666 gånger
___
PS. Bör tillägga att ersättningsbatteriet från Biltema (vilket motsvarar liknade från Bosch, Varta etc) är litet längre än originalbatteriet men batteriutrymmet visade sig vara förberett för att kunna ta den nya längden 353 mm utan några modifieringar, finns förberedda monteringspositioner för batteriklämman och detta är maxlängd på batteri som passar modellen.
- uppdatering 30/3: jag avbröt laddningen i går kväll efter att c-tek-laddaren indikerade fulladdat tillstånd på normalläget. Installerat idag på eftermiddagen, helt problemfritt. Härligt att ha batteriet monterat så skyddat i skuffen, allt var som nytt helt utan oxidation. Systemspänning en timme efter installation blev höga 13.0 Volt så det finns sannolikt inga strömtjuvar alls, gott!
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]