- sön 14 maj 2017, 09:58
#1172710
Hej!
Jag är ny inom det här forumet, så jag är lite osäker på hur många som läser inlägg. Men jag chansar...
Jag har en Volvo V40 2.0T, av årmodell 2003. Den har hittills gått drygt 16.100 mil. Fullt servad. Inga konstigheter. När jag köpte bilen (oktober 2012) så hade det dåvarande bilbatteriet suttit i...länge.
I vintras (mitten av vecka 8) började jag få problem med bilen. Jag har aldrig någonsin haft liknande problem. Men då i vecka 8 så startade aldrig bilen en morgon. Jag hörde bara ett (klassiskt) "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.
Jag tog mig till en bilverkstad i närheten (Mekonomen) och kom hem med ett nytt bilbatteri som jag satte i och bilen startade direkt. Sedan dess har bilen fungerat bra. Visserligen så kör jag inte med den varje dag, ibland inte ens mer än någon gång per vecka. Men inga problem för övrigt.
Men...
Igår (lördag) så startade aldrig bilen när jag skulle resa bort. När jag vred om startnyckeln så hörde jag ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag försökte några gånger men bilen startade inte. Lyckades få hjälp av en granne och mha mina startkablar så startade bilen...direkt. Den verkade "stark" eftersom bilen/motorn inte reagerade något "negativt" på att startkablarna togs bort redan på en gång. Jag körde en längre sväng (i ca 35-40 minuter) innan jag gjorde mina ärenden vid affären. Jag var väl inne i affären i knappt en timme. När jag kom ut så...gick inte bilen igång. Återigen så hördes det här "knattrande" ljudet och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag lyckades få hjälp av en förbipasserande och bilen startade återigen direkt, mha startkablarna. Den här gången var jag ute och körde i upp emot 70 minuter. Jag upplevde inga som helst "fel" eller svagheter med bilen - vare sig motor, acceleration, belysning, stereo, fläkt mm. Ingen känsla av att bilen blev "svag" av att mycket elektronik mm var igång samtidigt.
Inga varningslampor lyste när jag körde - och det gjorde det ju heller inte vare sig direkt efter de två gånger då bilen startades mha startkablar, eller vid den första "korta" körsträckan.
Nu på morgonen (idag söndag) är bilen återigen...som igår. När jag vrider om startnyckeln så hörs ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.
Så...
Vad kan då vara problemet?
- Kan batteriet ha gått sönder? Eller en/flera cell/celler i det?
- Kan det vara något fel med t.ex. generatorn? Men då borde väl en/flera varningslampor lysa när bilen väl går/körs?
- Om det kan vara någonting i bilen som "tjuvar" ström? Ja kanske. Men det kan jag på rak arm inte säga vad det skulle kunna vara.
Det finns inga indikationer på att dörrarna inte stängs helt, eller bagageluckan (då skulle väl exempelvis innerbelysningen lysa). Jag kan heller inte se att handskfacket inte stängs ordentligt, annars är ju dess lampa en lömsk tjuv. Centrallås/larm? Möjligt.
Oavsett...
Jag har aldrig (från oktober 2012 tills nu) haft sådana här problem tidigare. Och under den perioden har bilen använts betydligt mycket mer sällan än nu. Konstigt att dessa problem smyger sig på när bilbatteriet som sitter i köptes nytt i vecka 8, jämfört med det gamla batteri som satt i när jag köpte bilen 2012.
Så...
Om någon har tips på vad som kan vara fel, får du/ni gärna berätta.
Jag har tänkt att ändå kontakta verkstaden där batteriet köptes, för att kolla upp batteriet mm.
Tack på förhand och en fortsatt trevlig helg till er
Mvh Daniel
Jag är ny inom det här forumet, så jag är lite osäker på hur många som läser inlägg. Men jag chansar...
Jag har en Volvo V40 2.0T, av årmodell 2003. Den har hittills gått drygt 16.100 mil. Fullt servad. Inga konstigheter. När jag köpte bilen (oktober 2012) så hade det dåvarande bilbatteriet suttit i...länge.
I vintras (mitten av vecka 8) började jag få problem med bilen. Jag har aldrig någonsin haft liknande problem. Men då i vecka 8 så startade aldrig bilen en morgon. Jag hörde bara ett (klassiskt) "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.
Jag tog mig till en bilverkstad i närheten (Mekonomen) och kom hem med ett nytt bilbatteri som jag satte i och bilen startade direkt. Sedan dess har bilen fungerat bra. Visserligen så kör jag inte med den varje dag, ibland inte ens mer än någon gång per vecka. Men inga problem för övrigt.
Men...
Igår (lördag) så startade aldrig bilen när jag skulle resa bort. När jag vred om startnyckeln så hörde jag ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag försökte några gånger men bilen startade inte. Lyckades få hjälp av en granne och mha mina startkablar så startade bilen...direkt. Den verkade "stark" eftersom bilen/motorn inte reagerade något "negativt" på att startkablarna togs bort redan på en gång. Jag körde en längre sväng (i ca 35-40 minuter) innan jag gjorde mina ärenden vid affären. Jag var väl inne i affären i knappt en timme. När jag kom ut så...gick inte bilen igång. Återigen så hördes det här "knattrande" ljudet och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna. Jag lyckades få hjälp av en förbipasserande och bilen startade återigen direkt, mha startkablarna. Den här gången var jag ute och körde i upp emot 70 minuter. Jag upplevde inga som helst "fel" eller svagheter med bilen - vare sig motor, acceleration, belysning, stereo, fläkt mm. Ingen känsla av att bilen blev "svag" av att mycket elektronik mm var igång samtidigt.
Inga varningslampor lyste när jag körde - och det gjorde det ju heller inte vare sig direkt efter de två gånger då bilen startades mha startkablar, eller vid den första "korta" körsträckan.
Nu på morgonen (idag söndag) är bilen återigen...som igår. När jag vrider om startnyckeln så hörs ett "knattrande" ljud och i innerdisplayerna så blinkade alla kontroll-/varningslamporna.
Så...
Vad kan då vara problemet?
- Kan batteriet ha gått sönder? Eller en/flera cell/celler i det?
- Kan det vara något fel med t.ex. generatorn? Men då borde väl en/flera varningslampor lysa när bilen väl går/körs?
- Om det kan vara någonting i bilen som "tjuvar" ström? Ja kanske. Men det kan jag på rak arm inte säga vad det skulle kunna vara.
Det finns inga indikationer på att dörrarna inte stängs helt, eller bagageluckan (då skulle väl exempelvis innerbelysningen lysa). Jag kan heller inte se att handskfacket inte stängs ordentligt, annars är ju dess lampa en lömsk tjuv. Centrallås/larm? Möjligt.
Oavsett...
Jag har aldrig (från oktober 2012 tills nu) haft sådana här problem tidigare. Och under den perioden har bilen använts betydligt mycket mer sällan än nu. Konstigt att dessa problem smyger sig på när bilbatteriet som sitter i köptes nytt i vecka 8, jämfört med det gamla batteri som satt i när jag köpte bilen 2012.
Så...
Om någon har tips på vad som kan vara fel, får du/ni gärna berätta.
Jag har tänkt att ändå kontakta verkstaden där batteriet köptes, för att kolla upp batteriet mm.
Tack på förhand och en fortsatt trevlig helg till er
Mvh Daniel